رشد۲۵درصدی تخت های بیمارستانی

سید حسن قاضی زاده هاشمی عصر دوشنبه در جمع مدیران و مسئولان شهرستان رفسنجان در سالن آمفی تئاتر دانشکده پزشکی رفسنجان با گرامیداشت یاد امام جمعه فقید رفسنجان و آیت الله هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی برای پیروزی این انقلاب زحمات زیادی کشید و تا آنجا که از دستش برمی آمد در جهت محقق ساختن آرمانهای انقلاب تلاش کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه صفا، خلوص و نجابت جزو ویژگیهای استان کرمان است، افزود: یکی از کارهای دولت تدبیر و امید خدمات بهداشتی درمانی بود و اتفاقات بزرگی در کشور افتاد. دولت در این زمینه یک هدف بیشتر نداشت که زحمت مردم در این زمینه کمتر شود و هزینه کمتری پرداخت کرده و دسترسی آنها به خدمات بهداشتی و درمانی بیشتر شود.

افزایش ۲۵ درصدی تعداد تخت های بیمارستانی کشور

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: یکی از خدمات دیگر طرح تحول سلامت این بود که ۱۱ میلیون نفر که تحت پوشش هیچ بیمه ای نبودند را رایگان بیمه کرد و آنها که بیمه بودند هزینه کمتری پرداخت کردند. تخت های بیمارستانی بیش از ۲۵ درصد نسبت به کل تاریخ ایران افزایش یافت.

وی اظهار کرد: در عین حال این طرح دسترسی به خدمات بهداشتی به ویژه در نقاط محروم را افزایش داد و پزشکان را به مناطق مختلف گسیل کرد که شمه ای از آن در رفسنجان بیان شد.

قاضی زاده هاشمی افزود: به نظر می رسد چون فضای کشور فضای سیاسی است و انصاف هم در آسمانی که به نام اسلام و رسول الله است در بین سیاسیون کمتر هویدا است. این شرایط گاهی اوقات مانع از این می شود که بتوان از کسانی که تلاش و خدمت کردند قدردانی کرد در حالی که دستور دین و مروت و جوانمردی حکم می کند جایی که کسی یا دولتی کار خوبی می کند از او باید تشکر کرد.

وزیر بهداشت ابراز داشت: جایی هم که کاری انجام نشده از روی کم اطلاعی یا ناتوانی است که باید کمک کرد. بعید می دانم دولتی سر کار باشد و عنادی داشته باشد یا دنبال این باشد که رضایت عامه مردم را کسب نکند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه بین مطالبات و توانمندی فاصله وجود دارد، ابراز کرد: متاسفانه در جمهوری اسلامی به ویژه در دو سه دهه گذشته از سوی علما، نمایندگان یا جریانات سیاسی که دنبال قدرت هستند تا توانستند بر طبل مطالبات و توقعات فراوان کوبیدند که خیلی از آن ممکن است بجا باشد اما توانمندی حداقل است.

وی عنوان کرد: باید باور کنیم همه ما رفتنی هستیم و در عین حال باید از خدا بترسیم و قیامتی هست و روی رفتار، گفته ها و اعمال ما قضاوت خواهد شد و پست و مقام دنیا به کسی وفا نکرده است و جناحها و جریانات مختلف می آیند و می روند.

اولویت مردم زندگی و اعتقادات آنها است

وزیر بهداشت با بیان اینکه همه باید دست کمک به همدیگر بدهیم و همدیگر را تخریب نکنیم، اظهار داشت: آنچه که من از خواسته مردم کشورمان متوجه می شوم این است که هیچکدام از مواردی که این روزها و روزهای ماقبل، سالهای قبل بین سیاسیون و فضای مکتوب، محاوره ای و مجازی بیان می شود نیست، اولویت مردم زندگی و اعتقادات آنها است.

قاضی زاده هاشمی تأکید کرد: مردم می خواهند زندگی پاک و طاهر و سالم و فضای زندگی شخصی و اجتماعی ما و کشور ما معنوی و در عین حال معیشت آنها در رفاه باشد و بتوانند زندگی آبرومندی داشته باشند.

وی ادامه داد: تصورم این است که این خواسته بزرگی از ملت ایران در مقابل مسئولان نیست و من به سهم خودم در این بخش کوتاهی می کنم. سعی می کنیم اگر کوتاهی هست باشد عامدانه نباشد یعنی یا اعتبار و بودجه نداریم یا اختیار نداریم یا عقل مان بیشتر از این نمی رسد که فکر نمی کنم مردم بیشتر از این از ما خرده نمی گیرند.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اقداماتی که در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان صورت گرفته است و همه در این بحث اعم از بهورزان، پرستاران، پرسنل و ...شریک هستند، تصریح کرد: این کارنامه خوبی است اما کافی نیست و هر چقدر برای مردم کار کنیم انصافاً کم است از جمله رفسنجان یعنی تصور مردم ایران از رفسنجان متفاوت از آن چیزی است که می بینیم و این یکی از مظلومیت های هاشمی رفسنجانی است.

لزوم حل مشکلات جنوب استان کرمان

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: امکانات ما به خصوص در جنوب استان خیلی کمتر است و با اینکه حدود پنج بیمارستان آنجا افتتاح کردیم اما با این حال در جیرفت با مشکل کمبود تخت روبرو هستیم، در کهنوج، رودبار جنوب و قلعه گنج با مشکلاتی روبرو هستیم و کار دشواری است.

وی بیان کرد: در یک کیلومتر در استان کرمان ۱۷ نفر زندگی می کنند که در کشور متوسط ۵۰ نفر است و این به معنای پراکندگی زیاد استان بوده و خدمات رسانی را دشوار می کند و در عین حال خشکسالی هم مزید بر علت شده و گرفتاریهای دیگری هم است که کار را برای مسئولان اجرایی سخت می کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: امیدواریم در این بخش بتوانیم با کمک استاندار کرمان و نماینده های استان بتوانیم قدم موثری در این زمینه برداریم نیازی نیست که دولت همه سرمایه گذاریها در این بخش را انجام دهد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در بخش خصوصی در استان کرمان مانند همه ایران طیفی از متقاضیان را داریم دولت باید عده ای که کم درآمد و کم برخوردار هستند را اداره کند، هدفمندی یارانه ها به این معناست که در رفاه باید پول کشور هدفمند هزینه شود و دولت در برابر قشر کم درآمد وظیفه دارد. بخش دیگر را هم بخش خصوصی سرمایه گذاری کند و می توان این مشکل را با کمک مسئولان استان حل کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در بخش آموزشی هم کارهای خوبی شده البته کارهای بدی هم انجام شده است، تصریح کرد: افتخار نیست که بگوئیم تعداد دانشکده های ما زیاد است اتفاقاٌ خیلی هم بد است. برخی از دست ما دلخور می شوند ولی به زور هر کجا که شده دانشکده ای درست می کنیم مثل این می ماند که نوزادی را از مادر جدا کرده اید و این نوزاد علیل متولد شده و علیل بار می آید در حالی که اگر تجمیع شده بودند می توانستند قدرت افزون تری در حوزه علم و دانش ولی هست و باید مراقبت کنیم که تعداد آنها بیشتر نشود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از نظر کمی رشد خوبی کرده است، یادآور شد: این دانشگاه تلاش کرد که کیفیت آن افزایش یابد و افزایش تعداد دانشکده ها و رشته ها فکر نمی کنم خیلی افتخار زیادی باشد. باید تلاش کنیم بچه های همین استان و همین شهر و شهرستان انار در این منطقه افراد نخبه بمانند و دوره های فوق تخصصی و تکمیلی را ببینند و ماموریت تعریف شده را به خوبی انجام دهند