حریرچی: فروش تجهیزات پزشکی دست دوم واقعیت ندارد

 ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: به تازگی شایعاتی مبنی بر فروش تجهیزات پزشکی مصرف شده مانند پین و پروتز ارتوپد در فضای مجازی مطرح شده است اما من این موضوع را تکذیب می‌کنم.

وی ادامه داد: استفاده دوباره از تجهیزات پزشکی مصرف شده برای سلامت افراد مضر است، در همین راستا آگهی فروش این نوع تجهیزات و یا به احتمال بسیار کم استفاده از آن جرم محسوب می‌شود و با متخلف قانونی برخورد می‌کنیم.

حریرچی بیان کرد: برخی از تجهیزات پزشکی مانند دستگاه‌های سونوگرافی قابلیت استفاده مکرر دارند و در صورت رعایت مسائل بهداشتی و استریلیزه کردن این تجهیزات، همچنین دارا بودن استانداردهای لازم می‌توان از آنها استفاده کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: خرید و فروش تجهیزات پزشکی استفاده شده به شرط آنکه کیفیت لازم را داشته باشند سال‌ها انجام شده است و در صورت رعایت کردن همه شرایط و ضوابط، از نظر قانونی منعی برای انجام آن وجود ندارد.

وی بیان کرد: خرید و فروش تجهیزات با کیفیت معمولا به روش تجاری انجام نمی‌شود و برخی از مطب‌ها و درمانگاه‌ها برای تامین کمبودها اقدام به این کار می‌کنند.

ممنوعیت استفاده از جوش شیرین و بلانکیت در نانوایی‌ها

حریرچی درباره استفاده از جوش شیرین و بلانکیت در نانوایی‌های کشور اظهار کرد: برخی از نانوایان به بهانه کیفیت گندم از جوش شیرین و  برخی برای سفید سازی و مرغوبیت بیشتر نان تولیدی از بلانکیت استفاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: استفاده از جوش شیرین و بلانکیت ممنوع است و در صورتی که هنگام نمونه‌برداری از نان این مواد دیده شوند، با متخلفان برخورد جدی می‌شود.

وی گفت: آموزش‌های لازم برای استفاده از جوش شیرین و بلانکیت به وسیله وزارت بهداشت به نانوایان داده شده است اما بسیاری از آنان به صورت خود جوش از مصرف این مواد خودداری می‌کنند.

حریرچی افزود: نان یکی از مواد غذایی اصلی مردم دنیا و به خصوص ایرانیان است که سلامت آن باعث  پیشگیری از بروز بسیاری بیماری‌ها و سلامت جسمانی افراد جامعه می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآوری کرد: بازرسان وزارت بهداشت به صورت دوره‌ای از همه مراکز به ویژه‌ نانوایی‌ها برای کنترل مسائل بهداشتی در سراسر کشور بازرسی می‌کنند.