رایگان شدن استفاده از موزه و سینما برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مهدی کدخدازاده در نشست خبری که در ارتباط با برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ششمین همایش ملی قرآن و عترت و اهدای جایزه ویژه هنری دانشگاه در بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد، اظهار داشت: معتقد هستیم که هر روز روز دانشجو و هر هفته، هفته خوابگاه است. و بر همین اساس پرورش استعداد و توجه به همه سلائق دانشجویان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و روانشناختی را جزو اولویت‌های کاری خود می‌دانیم،‌ افزود: مشارکت دانشجویان در فرآیند تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ها حائز اهمیت است و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این استراتژی را مدنظر قرار داده است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: طی یکسال و دو ماه گذشته اولین مرکز قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دایر شده و انجمن‌های علمی را در 5 عرصه فرهنگ‌سازی، مهارت‌افزایی، دانش‌افزایی، فناوری و کارآفرینی تدوین کرده‌ایم و بیش از 1700 دانشجو جذب این انجمن‌ها شده‌اند.

وی از راه‌اندازی 5 کانون فرهنگی دانشجویی در این دانشگاه خبر داد و اعلام کرد: 20 نشریه جدیدالتأسیس نیز مجوز فعالیت به آنها داده شده است و تلاش کرده‌ایم اقدامات مؤثری را در معاونت فرهنگی دانشجویی انجام دهیم.

کدخدازاده گفت: در بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت پررنگی داشتند و رشد 140 درصدی را در تعداد برگزیدگان از این دانشگاه شاهد بودیم. همچنین بزرگ‌ترین مراکز دانش‌آموختگی در این دانشگاه با مشارکت 2300 دانش‌آموخته و خانواده آنها برگزار شد.

*راه‌اندازی هسته‌های مشاوره و روانشناسی در خوابگا‌ه‌ها

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارتباط با ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به دانشجویان گفت: پایش دانشجویان به صورت آکادمی در حوزه روانشناختی انجام می‌گیرد و برگزاری 100 کارگاه در همین زمینه در جهت ارتقاء مهارت زندگی در دانشجویان در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت:‌دانشجویانی که در دانشگاه‌هایی با رنک بالا قبول می‌شوند ممکن است توجه به ابعاد شخصیتی را کمتر مدنظر قرار دهند و برای رشد همه‌جانبه شخصیتی این افراد ما برنامه‌های زیادی را در نظر گرفته‌ایم.

کدخدازاده در ادامه بیان داشت: کتابخانه تخصصی در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها مجهز به کتاب‌های خودیاری و روانشناسی شده و هسته‌های مشاوره در خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها جهت پیشگیری از آسیب‌های احتمالی به دانشجویان مدنظر قرار گرفته است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پایش افت تحصیلی و غربالگری جسمی و روانی دانشجویان مدنظر قرار داشته و در میان غربالگری‌های انجام شده افسردگی و اضطراب در صدر مشکلات روانی دانشجویان بود.

کدخدازاده عنوان کرد: دانشجویانی که از لحاظ روانشناختی دچار مشکل باشند به صورت کامل پیگیری‌های لازم برای آنها انجام می‌گیرد و در صورت نیاز به دارودرمانی، ارجاع به روانپزشکی برای آنها خواهیم داشت.

* استقبال دانشجویان از ارائه غذای نیم‌پرس

وی در ارتباط با وضعیت خوابگاه و تغذیه دانشجویان گفت:‌جهت جلوگیری از  اسراف مواد غذایی مدتی است که نیم‌پرس را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه‌اندازی کرده‌ایم و این مسئله با استقبال دانشجویان مواجه شده را که علاوه بر کاهش هزینه‌های آنها مانع از اسراف می‌شود.البته هزینه پرس کامل افزوده نشده و ارائه نیم‌پرس نیز بنا به تمایل خود دانشجو است. همچنین در فصل امتحانات نهار برای دانشجویان توزیع نمی‌شد ولی اکنون این مسئله محقق شده است.

وی گفت:‌خوابگاه ویژه نودانشجویان امسال مدنظر قرار گرفته تا برنامه‌های اختصاصی برای این افراد داشته باشیم البته نوسازی و اضافه شدن خوابگاه‌های جدید نیاز به بودجه دارد و در صورتی که بودجه لازم ارائه شود این موضوع انجام می‌گیرد.

کدخدازاده گفت:‌خوابگاه دانشجویان در حال حاضر پراکنده است و امیدواریم بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم در مورد راه‌اندازی پردیس خوابگاهی نیز باید توجه داشت که این مسئله به اعتبار ویژه نیاز دارد.

*اهدای جایزه زنده‌یاد افشین یداللهی به پزشکان فاضل

کدخدازاده با اشاره به برگزاری ششمین همایش ملی قرآن و عترت 11 تا 12 بهمن ماه گفت: یادمان 40 سال پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره امید حرکت و اهدای جایزه زنده‌یاد افشین یداللهی از دیگر برنامه‌هایی است که در دانشگاه به زودی انجام می‌شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: جایزه زنده‌یاد افشین یداللهی جایزه آکادمیک ویژه پزشکان فاضل و دانشجویان علوم پزشکی است که فعالیت فرهنگی و هنری داشته باشند.

وی گفت:  جایزه سیب نقره‌ای نیز برای جشنواره فیلم فجر در نظر گرفته شده و در بخشی که دانشجویان بتوانند تجلی اراده ملی را در حوزه سلامت نشان دهند، اهدا خواهد شد.

* استفاده از موزه و سینمای رایگان برای دانشجویان

کدخدازاده از انجام دو تفاهم‌نامه در راستای رفاه حال دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت:‌با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تفاهم‌نامه‌ای منعقد می‌شود که بر اساس آن استفاده از موزه و سینما برای دانشجویان و موضوع تهران‌گردی ویژه خوابگاهیان به صورت رایگان انجام می‌گیرد. همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه هنر برای فعالیت‌های مشترک خواهیم داشت.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین به برگزاری کارگاه‌های پیشگیری از اعتیاد در تمام دانشکده‌های این دانشگاه خبر داد و گفت: برگزاری آموزش‌ توانایی نه گفتن در میان دانشجویان مدنظر قرار داشته و امیدواریم بتوانیم در این حوزه موفقیت‌های زیادی را داشته باشیم.

وی در پایان از رشد 18 درصدی مشارکت دانشجویان در حوزه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی خبر داد و خاطرنشان کرد: 14 هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی داریم که قبلا مشارکت دانشجویان در حوزه‌های فرهنگی،‌هنری و ورزشی 8 درصد بود ولی اکنون به بیش از 24 درصد رسیده است.