اعلام جزئیات کشف آثار تاریخی بیش از 700 سال در بازار حضرتی پایتخت

حسن خلیل‌آبادی درباره کشف سازه‌های 700 ساله در یکی از مغازه‌های بازار حضرتی تهران اظهار داشت: کارشناسان کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران از این مغازه که در خیابان مولوی واقع شده است بازدیدی انجام دادند. 

وی گفت: همچنان کارشناسان میراث فرهنگی در حال کاوش در این کشف تاریخی هستند و در آنجا به چند لایه ازاثار میراثی مربوط به دوره پهلوی اول، قاجار و ماقبل آن تا دوره تیمور برخورد کرده‌اند. 

خلیل‌آبادی گفت: با توجه به اینکه کاوش و جستجو در این محل تاریخی هنوز به اتمام نرسیده است نمی‌توانیم اظهارنظر قطعی داشته باشیم. 

 

عضو شورای شهر تهران  بیان داشت: امیدواریم شهرداری، مالک و ذی‌نفعان کمک‌های لازم را در خصوص این میراث تاریخی داشته باشند و بتوانیم هویت تهران را که سابقه طولانی دارد بدست بیاوریم. 

وی بیان داشت: قطعا این کشف تاریخی بخشی از یک پازل بزرگ است و باید پروژه‌ای تعریف کرد تا تمام این منطقه کاملا مطالعه شود و ما از این مناطق میراثی در تهران و شهرری زیاد داریم. 

خلیل‌آبادی افزود: بعضا مالکان در صورت برخورد با شیء تاریخی به دلیل اینکه منافع‌شان به خطر نیفتد آن را پنهان می‌کنند و باید مکانیزم‌هایی را مهیا کنیم که میراث تاریخی و فرهنگی ما جلوه داده شود  و مالکین نیز اجازه دهند کارشناسان باستان‌شناسی بررسی‌های خود را انجام دهند. 

عضو شورای شهر تهران گفت: قطعا تهران آثار میراثی فراوانی دارد که بخشی از هویت ملی ما است و در کشف تاریخی اخیر تا 700 سال قبل در دوره تیمور رسیده است و امکان دارد که به دوره‌های ماقبل اسلام نیز برسند.