همه آنچه درباره آرتروز باید بدانیم

گروه اجتماعی- آرتروز یک بیماری تخریبی پیش‌رونده در غضروف مفاصل است ولی علی‌رغم نام‌گذاری آن، یک بیماری التهابی نیست (بر خلاف روماتیسم مفصلی) چون التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه می‌باشد.

به گزارش افکارنیوز، در آرتروز تحلیل غضروف مفصلی و درگیری استخوان زیر غضروفی داریم که باعث التهاب بافت‌های اطراف می‌گردد. این عارضه ممکن است هر یک از مفاصل را درگیر سازد ولی شایع‌ترین مفاصل درگیر عبارتند از مفاصل دست ،پا، زانو، ران و ستون فقرات. این بیماری بسیار شایع است و در ۲۵٪ ویزیت‌های پزشکان عمومی و ۸۰٪ رادیوگرافی افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود (البته فقط 70٪ آنان علامت دارند).

حتما در اطراف خود زنان و مردان زیادی را دیده‌اید که از درد زانو شکایت دارند و هنگام بالا رفتن از پله‌ها مدام ناله می‌کنند.این بیماران عمدتا آرتروز دارند.

علایم شایع

درد مفاصل، محدودیت حرکت و کاهش انعطاف‌پذیری مفاصل، التهاب و تورم مفصل، معمولاً بدون گرما یا تب همراه درگیری مفاصل، نشت (افیوژن) مفصل و صدای ترق و تروق یا صدای ساییده شدن با حرکت مفصل مبتلا (گاهی). درد ممکن است در آغاز خفیف باشد، ولی می‌تواند به قدری شدید گردد که زندگی و خواب بیمار را دچار اختلال کند. درد مفاصل موجب عدم تحرک کافی بیمار می‌شود که این خود باعث لنگیدن، تحلیل رفتن و ضعیف شدن ماهیچه‌های پیرامون مفصل مبتلا و شل شدن رباط‌ها می‌گردد. تغییرات مفصلی دایمی هستند و بیماری ماهیت پیشرونده دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فعالیت‌ها برای جلوگیری از بروز آتروز

چه اتفاقی می‌افتد که کسی به آرتروز مبتلا می‌شود؟

علت ایجاد این بیماری هنوز به ‌طور واضح شناخته نشده است ولی چند عامل وجود دارد که می‌تواند زمینه ‌ساز ابتلا به آرتروز باشد،یکی سن بالا است که این بیماری معمولا در افراد بالای 40 سال دیده می‌شود.مورد دوم جنس،چون آرتروز در خانم‌ها بیشتر از آقایان بروز می‌کند ولی دلیل آن هنوز به‌ درستی مشخص نشده است،مورد بعدی ناهنجاری ‌های مادر زادی استخوانی و یا صدمه به مفصل است.آرتروز در ورزشکاران حرفه‌ای که مدام در معرض ضربه خوردن هستند بسیار شایع است مثلا در فوتبالیست‌ها.صدمات غیر ورزشی مثل تصادفات رانندگی هم زمینه را برای آرتروز مهیا می‌کند.

بهترین غذاها برای درمان آرتروز

شیر کم‌چرب :سرعت پیشرفت آرتروز را کند می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین مواد غذایی کاهش‌دهنده التهاب مفاصل، شیر کم‌چرب یا فاقد چربی است که پیشرفت آرتروز در زانوی زنان را کاهش می‌دهد.

در این بررسی ١٢٦٠ زن و ٩٠٠ مردی که از آرتروز مفصل رنج می‌بردند در طول ٤ ‌سال مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج نشان می‌دهد که پیشرفت بیماری در زنانی که به‌طور مرتب شیر کم‌چرب یا بدون چربی مصرف می‌کردند، بسیار آهسته بود.

کلم بروکلی از تخریب غضروف‌ها جلوگیری می‌کند

مطالعات محققان انگلیسی نشان می‌دهد که کلم بروکلی از بروز آرتروز و تخریب غضروف‌ها جلوگیری می‌کند و رژیم ٢ هفته‌ای آن در درمان این عارضه‌ها موثر است. یک آنزیم در بدن وجود دارد که باعث تخریب غضروف‌ها می‌شود؛ کلم بروکلی مانع تأثیر مخرب این آنزیم می‌شود.

در این آزمایش، ٢٠ داوطلبی که برای عمل زانو درنظر گرفته شده بودند، قبل از عمل جراحی به مدت ٢ هفته از رژیمی استفاده کردند که در آن مصرف روزانه ١٠٠ گرم بروکلی توصیه شده بود. پس از ٢ هفته نتایج کاملا شگفت‌انگیز بود چراکه ‌درصد قابل‌توجهی از بیماری بهبود یافته بود.

مدیر این پروژه تحقیقاتی به بیماران مبتلا به آرتروز توصیه کرد از رژیمی استفاده کنند که در آن مقدار بالایی از کلم بروکلی گنجانده شده باشد و درصورتی که با طعم آن مشکل دارند، مصرف روزی ١٠٠ گرم نیز کفایت می‌کند.

پیشگیری از آرتروز

بیش از 100 نوع آرتروز و شرایط مرتبط وجود دارد و همه عوامل خطر، ویژگی های فردی، رفتارها و شرایطی که با این بیماری مرتبط هستند ، میتوانند فاکتور های برای افزایش خطر ابتلا باشند.

در بالا به ذکر عوامل خطر آرتروز پرداختیم. یک بار دیگر آن موارد بالا را بخوانید و سعی کنید آنهایی که قابل تغییر هستند را تغییر دهید. در زیر به بیان برخی از راههای پیشگیری از انواع آرتریت میپردازیم :

استئو آرتروز : وزن خود را متعادل کنید.

روماتیسم مفصلی : سیگار نکشید.

نقرس : انتخاب رژیم غذایی سالم ، کم الکل ، کم پورین و کم قند

در برخی موارد، جلوگیری از یک حادثه پیشین می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به آرتریت را کاهش دهد. اجتناب از صدمات ورزشی از طریق تجهیزات مناسب، آموزش مناسب و بازی امن میتواند با حفظ سلامت رباط متقاطع صلیبی ، از بروز استئوآرتروز جلوگیری کند.

در حال حاضر، به دلیل اینکه دانشمندان علل یا مکانیسم های این بیماری را به طور کامل نمی فهمند، پیشگیری واقعی، غیرممکن است. با این حال، امید واقعی وجود دارد که روزی برخی یا همه انواع آرتریت و شرایط مرتبط را از بین ببرند. پیشرفت ها ممکن است نزدیک تر از آن چیزی باشد که به نظر می رسد.