طرح زوج و فرد پولی می شود؟

گروه اجتماعی- سال گذشته با روی کار آمدن مدیریت جدید در شهرداری تهران مسئولین تصمیم گرفتند وضعیت تردد در محدوده طرح ترافیک را تغییر دهند.

به گزارش افکارنیوز؛ مدیران جدید معتقد بودند که تردد در طرح ترافیک فقط مختص  عده خاصی است و عادلانه انجام نمی‌شود و باید همه مردم بتوانند به صورت یکسان از این طرح استفاده کنند.

کلیات طرحی که مدیریت شهری تهران با هدف رانت‌زدایی کامل از روال قبلی توزیع آرم‌های طرح ترافیک تدوین کرده بود، روز گذشته در حالی به تصویب رسید که به نوعی از عدم شفافیت در واگذاری مجوز ورود به محدوده مرکزی شهر دچار است.

با بالا رفتن قیمت طرح ترافیک؛ برای برخی از اصناف مانند رانندگان تاکسی و آژانس‌ها مشکلات زیادی ایجاد شد و آنها مدام مقابل شورای شهر اعتراض می کردند.

مدیران شهری بعد از اجرای طرح ترافیک اعلام کردند که تصمیم دارند تغییراتی در محدوده زوج و فرد ایجاد کنند و برای تردد در این محدوده هم از شهروندان هزینه دریافت کنند.

در این میان محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری گفت: از سال آینده طرح زوج و فرد در تهران لغو می‌شود.

محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه طرح ترافیک امسال در تهران به خوبی اجرا شد و تأثیر مستقیم در کاهش آلودگی و ترافیک داشته است، گفت: مطالعات زیادی انجام داده‌ایم و برنامه‌های جدی در این باره داریم.

وی ادامه داد: سال آینده زوج و فرد نیز تبدیل به حلقه دوم طرح ترافیک می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به مطرح شدن حذف طرح زوج و فرد، گفت: اینگونه نیست که این طرح حذف شود بلکه قرار است محدوده طرح ترافیک گسترش یابد و در واقع زوج و فرد نیز به این بخش افزوده شود. البته باید به طور دقیق این موضوع را از کمیسیون حمل و نقل پیگیری شود.

این موضوع واکنش‌های زیادی را در رسانه‌ها به همراه داشت. بسیاری از کارشناسان اجرای این طرح‌ را غیرکارشناسی‌ دانسته و اذعان کردند که این موضوع برای شهروندان تهرانی درد سرساز شده و از مشکلات ترافیک نمی‌کاهد. البته این موضوع می‌تواند در کاهش مصرف سوخت و ترافیک تاثیر گذارد باشد به شرط آنکه حمل و نقل عمومی توسعه یابد و مردم بتوانند از آن به سهولت استفاده کنند.

در این میان علیخانی عضو شورای شهرنسبت به انعکاس این خبر در رسانه ها واکنش نشان داد:

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه هیچ مصوبه‌ای در مورد پولی شدن طرح زوج و فرد به ما نرسیده است، گفت: این طرح در کاهش ترافیک نقش زیادی خواهد داشت، البته باید به همراه با بسته‌ای از سیاست‌ها اجرا شود تا نتیجه داشته باشد و تکمیل توسعه حمل و نقل عمومی بسیار مهم است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما هم اصل این خبر را در رسانه‌ها خواندیم، متاسفانه مشکل اصلی نبود مدیریت یکپارچه و واحدی در خصوص تصمیم گیری مسایل در کشور و به خصوص شهر تهران است، در واقع باید یک مدیریت شهری واحد در مورد بحث ترافیک، حمل و نقل و سایر موارد دیگر به وجود بیاید. بحث اصلی در مورد محدوده‌ها، زمان و ساعات آن طبق قانون به عهده شورای ترافیک تهران است و شورای شهر متاسفانه هیچ نقشی در آن ندارد و تنها در زمان نرخ‌گذاری دنبال شورای شهر می‌آیند. در موضوع طرح و ترافیک نیز فقط بحث نرخ‌گذاری به شورا آورده شد و در مورد تغییر محدوده یا افزایش زوج و فرد در شورای عالی ترافیک مصوب شد و شورای شهر تهران نقشی نداشته است و آخرین مصوبه هم محدوده طرح ترافیک است.

متاسفانه قبل از اینکه این طرح‌ها مصوبه شود، قطعی اعلام می‌شود که کار درست و صحیحی نیست و قبلش باید در کمیسیون مربوطه، شورا و سپس مرجع تصویب شورای عالی ترافیک تهران مطرح شود که این شکل اقدام پخته‌ای خواهد بود. در مورد پولی شدن طرح زوج و فرد نیز همانطور که گفتم هنوز چیزی ارائه نشده است و ما هم از طریق رسانه‌ها شنیدیم که دنبال چنین طرحی در سال آینده در دستور کار دارند.

واکنش عده ای از مسئولان و کارشناسان به این طرح

به تشکیل «حلقه دوم طرح ترافیک» به عنوان جایگزین «طرح زوج و فرد» انتقاداتی وارد شده است. محمدعلی احترام - استاد دانشگاه شهید بهشتی - از جمله منتقدان این طرح است که اعتقاد دارد هدف اول شهرداری تهران از ایجاد طرح حلقه دوم طرح ترافیک، کسب درآمد است.

این کارشناس حوزه خودرو و آلودگی هوا با بیان اینکه ایجاد «حلقه دوم طرح ترافیک» به عنوان جایگزین طرح زوج و فرد، باعث بهبود کیفیت هوا نخواهد شد، افزود: درست است که طرح زوج و فرد تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد اما طرح جدید ارائه شده از سوی شهرداری تهران نیز در بهبود هوا نقشی نخواهد داشت بلکه برعکس این طرح به دلیل پولی بودن، باعث تجمع خودروهای به نسبت پاک در یک محدوده و خودروهای فرسوده در یک منطقه دیگر می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه حلقه دوم طرح ترافیک که به جای طرح زوج و فرد پیشنهاد شده است، بار ترافیکی شهر را کم نمی‌کند، اظهار کرد: شاید با اجرای طرح جدید، حجم ترافیک یک محدوده کمتر شود اما به‌طور قطع باعث افزایش بار ترافیکی در منطقه دیگر خواهد شد البته این ایراد در طرح زوج و فرد هم وجود داشت با این تفاوت که در طرح زوج و فرد تردد شهروندان هزینه‌بردار نیست همچنین ترکیبی پراکنده از خودروهای فرسوده و با کیفیت در این محدوده تردد می‌کنند.

احترام در مورد هدف شهرداری تهران از تبدیل طرح زوج و فرد به حلقه دوم طرح ترافیک، گفت: با توجه به اینکه مشکل مالی مهمترین مسئله حال حاضر شهرداری تهران است، طرح جدید با هدف کسب درآمد مطرح شده است البته این طور نیست که کاهش آلودگی هوا جزو اولویت‌های شهرداری تهران نباشد اما دراین طرح، هدف کسب درآمد است. به همین علت روی معایب این طرح تمرکزی وجود ندارد.

شب گذشته شورای عالی ترافیک شهر تهران به بررسی موضوع کارایی شیوه فعلی محدوده زوج و فرد پرداخت و به کمیته کارشناسی این شورا مأموریت داده شد تا نظر خود را در این باره ارائه کند و سناریوهای پیشنهادی و جایگزین را اعلام کند.

سردار مهماندار رئیس پلیس راهور در این جلسه، گفت: پلیس هم نظرسنجی‌هایی در این باره انجام داده و گزارش‌هایی درباره ابعاد ترافیکی موضوع در دست تهیه است و تا پایان هفته آینده این گزارش تهیه می‌شود.

واکنش رئیس پلیس پایتخت به پولی شدن تردد در معابر پایتخت

سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت صبح امروز در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه اطلاعی از موضوع پولی شدن معابر پایتخت نداریم، اظهار کرد: مدیریت ترافیک شهر با پلیس است و دوستان دیگر زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند و طبق قانون باید بستر‌ها را برای پلیس آماده کنند.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع کذب است و صحت ندارد، افزود: ما در بحث طرح ترافیک و الحاق زوج و فرد به طرح ترافیک نیز عنوان کردیم که اگر قرار است اتفاقی بیفتد، باید کار کارشناسی و بررسی شود و اینکه یک چیزی مطرح شود و کسی بیاید ذهنیت خود را مطرح کند، منطقی به نظر نمی‌آید.

رئیس پلیس پایتخت اضافه کرد: هر طرحی که قرار است اجرا شود، مهمترین شرط ما در اجرای طرح‌ها آرامش و رضایت شهروندان است.

سردار رحیمی با اشاره به آثار و تبعات این طرح نیز اظهار کرد که بر سایر محور‌ها و شریان‌های ترافیکی فشار ایجاد می‌کنند و حتی ممکن است برخی‌ها را مجبور به انجام تخلفاتی کند که شاید دلشان نخواهد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: طرح‌هایی باید مطرح شود که برای مردم مشکل و نگرانی ایجاد نکند و دسترسی‌های مردم را تسهیل کند، البته با توجه به حجم جمعیت شهر تهران و تعداد خودرو، بحث کاهش آلودگی هوا و ترافیک نیز باید در این طرح‌ها مدنظر قرار گیرد.

سردار رحیمی تصریح کرد: موضوع ما اکنون بحث طرح ترافیک و الحاق زوج و فرد سال آینده است که جلسات کارشناسی آن شروع شده و بعد از آن که نتیجه و تصمیم کامل و قطعی گرفته شد، اطلاع رسانی می‌شود، اما موضوع پولی شدن معابر صحت ندارد و تأیید نمی‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید تکلیف پولی شدن طرح و زوج فرد در هفته آینده به کجا خواهد رسید.