عدم امکان تردد خودروهای سنگین بدون «باربرگ»

 پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار تهران در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران گفت: ما 50 مورد فیلتر آزمایشی برای اتوبوس‌ها نصب کرده بودیم که اکنون در حال کار کردن است در این زمینه 100 قرارداد منعقد شده بود که به دلیل بالا رفتن قیمت ارز با مشکل مواجه شدیم ولی همچنان قراردادها وجود دارد.

وی افزود: شاید یکی از مهمترین اقدامات تاکنون توسعه طرح کاهش آلودگی هوا بوده است که ما براساس آن دوربین‌هایی را در ورودی شهر نصب کردیم و تمامی این دوربین‌ها معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین را چک می‌کنند. اکنون باید پلیس تعامل بیشتری با ما در جهت کنترل‌ها داشته باشد. 

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: ما به شهرداران ابلاغ کردیم ناوگان سنگین آنها که شامل خودروهای حمل زباله و ... هستند بدون معاینه فنی اجازه انجام کار ندارند و پیش از پرداخت توسط آنان معاینه فنی خودروشان باید چک شود. ما 17 دوربین را در محل‌های تخلیه پسماند تعبیه کردیم که براساس آن باید هر خودرویی که وارد می‌شود معاینه فنی داشته باشد؛‌همچنین از تاریخ یک مهرماه از تردد اتوبوس‌هایی که معاینه فنی نداشتند جلوگیری به عمل آمد. همچنین از مردم شهر خواسته شد تا اگر هر اتوبوسی که دودزا است را مشاهده کردند به شماره 1888 گزارش کنند که براساس آن 86 مورد اعلام مردمی داشتیم. 

پورسیدآقایی افزود: با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای سازمان محیط زیست قرار شد شهرداری با همکاری وزارت راه و شهرسازی مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین استان‌های البرز و تهران را تحت کنترل بیشتری قرار دهد. تجهیز مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین به دورسنج موتور انجام شد و این دستگاه که به کمک شرکت ایرانی ارائه شد موجب کنترل بهتر خواهد شد و عامل انسانی در معاینه فنی خودروهای سنگین به قدری کاهش یافت. 

وی بیان کرد: آزمون‌های بازرسی کنار جاده‌ای از اقدامات مهمی است که توسط آن بیش از 4 هزار خودرو در سه ماهه گذشته بررسی شدند و مراکزی مانند میدان میوه و تره‌بار و ارگان های دولتی و نظامی از لحاظ معاینه فنی کنترل خواهند شد لذا این اقدامات باعث شده تا اتوبوس‌ها و کامیون‌ها بدانند که اگر معاینه فنی نداشته باشند از لحاظ تردد امنیت نخواهند داشت. 

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: تاکنون 34 درصد از آزمون‌های دریافت معاینه فنی خودروهای سنگین منجر به دریافت معاینه شده است همچنین در صدور باربرگ اقدامات عملیاتی شده است ولی هنوز برخی راننده‌ها برای دریافت باربرگ کندی می‌کنند لذا پلیس باید از تردد خودروهای بدون باربرگ جلوگیری به عمل آورد. 

وی گفت: موتورهای کاربراتوری از دور کنار گذاشته شد و قرار است به جای آن از موتورهای انژکتوری و برقی استفاده شود زیرا با تبدیل کاربراتور با انژکتور علاوه بر کاهش آلودگی هوا با پرداخت 1.5 میلیون تومان از بیمه، آلودگی هوا به یک هفتم کاهش می‌یابد. به عبارتی یک موتور سیکلت کاربراتوری 5 برابر خودرو یورو 2 آلودگی ایجاد می‌کند و اگر اینها را به انژکتوری و برقی تبدیل کنیم نتایج مثبت آن را خواهیم دید. 

پورسیدآقایی اظهار داشت: اینکه امسال تاکنون هوای آلوده نداشته‌ایم براساس انجام اقدامات بوده است به دلیل اینکه انتشار آلودگی کم شده میزان غلظت آن پایین آمده و طول پایداری هوای سالم افزایش یافته است. تهران ظرفیت این را دارد که تا 6 روز پایداری خود را حفظ کند لذا شرایط جوی مانند باد در این 6 روز می‌تواند کمک بزرگی به حفظ سلامت هوا داشته باشد. 

وی در پایان بیان کرد: ما سال گذشته دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید واگن از وزارت کشور دریافت کردیم ولی امسال در ردیف بودجه برای سال آینده 910 میلیارد تومان اوراق اختصاص یافت که برای توسعه خطوط 6 و 7 مترو درخواست می‌کنیم وزارت کشور اقدامات را برای ما انجام دهد.