چرا در خواب زیاد عرق می کنیم؟

گروه اجتماعی- عرق شبانه واقعی، گرمای شدید در شب است که می تواند لباس هایتان را خیس کند و به محیط بیش از حد گرم مربوط می شود. مهم است که توجه داشته باشید که تشخیص گرگرفتگی و قرمزی صورت یا بدن در شب سخت باشد چراکه علل مختلفی برای عرق شبانه وجود دارد.

به گزارش افکارنیوز، اولین و معمول‌ترین دلیل عرق کردن درخواب، بالا رفتن دمای بدن به‌خاطر گرمای محیط است.

اگر هنگام خواب لباس های زیادی پوشیده اید و یا اگر دمای اتاق خوابتان را زیاد کرده باشید، طبیعی است که با تعریق شبانه مواجه می شوید و نگرانی در این مقوله جایی ندارد. زیرا با کم کردن لباسهایتان و پایین آوردن دمای اتاق این مشکل به آسانی برطرف می شود.

اختلالات خواب هم باعث عرق کردن می‌شود

مساله ی دیگری که مطرح می شود، اینست که اگر شما دچار مشکلات تنفسی در خواب باشید، برای نفس کشیدن مجبور به تلاش بیشتری برای سایرین هستید و این به خودی خود سبب بالا رفتن دمای بدنتان و در نتیجه تعریق شبانه می شود.

اما پزشکان مسائل دیگری از جمله یائسگی در بانوان، مصرف داروهای خاص، دیابت، پرکاری تیروئید و ... را از جمله عوامل موثر در تعریق های شبانه می دانند. در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم. یادمان نرود که در صورت داشتن موارد زیر حتما باید به پزشک مراجعه کرد و از درمان های خاص تحت نظر پرشک بهره جست.

  1. داروها: تحقیقات نشان داده است داروهای ضد افسردگی و روانی معمولا باعث تعریق شبانه و بالا رفتن درجه حرارت بدن می شود. محققان همچنین تصریح کردند: استامینوفن و آسپرین نیز جزء داروهایی هستند که تعریق را در خواب افزایش می‌دهد.
  2. بیماری های عفونی:  بیماری های عفونتی می تواند سبب تعریق شبانه شوند. در این میان تعریق شبانه یکی از علائم بیماری ایدز است. تب مالت یا بروسلوز نیز یک عفونت باکتریایی است که باعث تعریق زیاد در خواب می شود.
  3. سرطان:  عرق کردن شبانه یکی از نشانه‌های اولیه‌ی بعضی از انواع سرطان است. یکی از عمومی‌ترین انواع این نوع سرطان، لنفوم است.
  4. هیپوگلیسمی: کاهش قندخون یا هیپوگلیسمی نیز می تواند سبب تعریق های شبانه و در خواب شوند.
  5. اختلالات هورمونی: تعریق زیاد یا گرگرفتگی می تواند در نتیجه اختلالات هورمونی مختلف مانند سندرم کارسینوئید، پرکاری تیروئید و فئوکروموسیتوم باشد.
  6. یائسگی و دوران پیش از یائسگی: خون‌ریزی‌های همراه با دوران تغییرات یائسگی می‌تواند در شب رخ دهد و باعث عرق کردن شبانه شود.