دلیل چسبیدن کودک به مادر چیست؟

وحید اکبری متخصص و کارشناس ارشد روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سلامت روان اظهار کرد: عزت نفس که در تمام دوره های زندگی به آن نیاز داریم و نبودش سبب اختلالات مختلف می‌شود با پیوندهای عاطفی به‌ وجود می‌آید که رشد دلبستگی، بالاترین درجه‌ی آن است.

وی در خصوص دلبستگی  کودک به مادر گفت: برخلاف باور عمومی، چسبیدن کودک به مادر به‌ خاطر یادگیری و حتی نیاز به غذا و تامین سلامت جسمی نیست، بلکه به‌ دلیل امنیت روانی است که چنین رابطه‌ی سرشار از صمیمیت به‌ وجود می‌آید و به‌ همین خاطر کودکان هنگام جدایی از مادرشان، شدیداً آشفته و مضطرب می‌شوند.

اکبری با اشاره به اینکه کیفیتِ دلبستگی در کودک براساس ارتباط او با والدینشان شکل می‌گیرد، مطرح کرد: بزرگسالانی که خودشان تجربیات ناخوشایندی در دوران کودکی داشته‌اند با این‌که محکوم نیستند والدین بی‌عاطفه‌ای شوند، اما اتفاقات ناگوار دوران کودکی یا کمبود محبت در گذشته، بر نحوه‌ تربیت فرزندانشان، تأثیر منفی می‌گذارد؛ مگر این‌که در پی درمان و به‌دست‌ آوردن آگاهی لازم باشند.

این روانشناس بیان کرد: دلبستگی باعث شکل گیری شخصیت، توانایی مقابله با موقعیت های پر استرس و حتی برقراری روابط سالم می‌شود و از آن‌طرف، محرومیت جدی از مراقبت و توجه‌ی مادر، موجب پرورش فردی بی‌عاطفه و مضطرب، همراه با روابط سطحی خواهد شد.

اکبری با بیان اینکه امنیت هسته ی نظام دلبستگی نام گرفته است، تصریح کرد: رابطه با فردی که دلبسته‌ی او هستیم و به ما پاسخ می‌دهد، موجب اعتمادبه‌نفس در فرد می‌شود. اگر کسی چنین امنیت و آرامشی را به دست آورد، می‌تواند در مسیری که توسط طرف‌ مقابل فراهم کرده است، گام بردارد و با امیدواری آینده‌ی خویش را در روشنایی طی کند.