رژیم غذایی مناسب زنان در دوران یائسگی

علی ارغوانی متخصص داخلی درباره روش‌های موثر در محافظت از استخوان‌ها در زمان یائسگی، اظهار کرد: مطالعاتی اندک در باره اثرات رژیم غذایی مدیترانه بر ترکیب بدن پس از یائسگی انجام شده است؛ زنان در معرض یائسگی، توده استخوانی خود را از دست می‌دهند و خطر ابتلا به پوکی استخوان در آنها  افزایش می‌یابد.

 این متخصص داخلی بیان کرد: غذا‌های پروتئین‌دار در رژیم غذایی مانند ماهی توده عضلانی را افزایش داده و در رشد فعالیت آنتی اکسیدان‌ها نقشی مهم را ایفا کند؛ شواهد جدید نشان می‌دهد یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای همراه با عادت‌های زندگی سالم ممکن است درمانی مفید و غیر دارویی برای درمان پوکی استخوان و استخوان‌های شکسته پس از یائسگی باشد. 

معیار انتخاب رژیم غذایی مدیترانه‌ای چیست؟

ارغوانی تشریح کرد: زنان به ویژه خانم‌هایی که دارای توده استخوانی کم هستند، پس از یائسگی باید برای مصرف غذای مدیترانه‌ای از پزشک خود اطلاعات کسب کنند تا تجویز رژیم مدیترانه‌ای تراکم معدنی استخوان زنان، چربی بدن، توده عضلانی، میزان متابولیسم استراحت و فعالیت بدنی آنها اندازه گیری شود.

وی گفت: زنانی که از سبزیجات و حبوبات، میوه‌ها، غلات، ماهی، الکل، روغن زیتون، محصولات لبنی و گوشت استفاده می‌کنند  باید از رژیم مدیترانه استفاده کنند؛ رژیم غذایی مدیترانه‌ای ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد،‌همچنین افرادی که داروهای هورمونی مصرف می‌کنند نیاز به مصرف رژیم غذایی مدیترانه‌ای ندارند.

این متخصص داخلی گفت: رژیم غذایی مدیترانه‌ای از اجزایی مختلف تشکیل شده که شامل فعالیت بدنی بالا و صرف وعده‌های غذایی به همراه اقوام و دوستان، خوردن مقادیر فراوانی از میوه و سبزیجات، مصرف روغن‌های سالم نظیر روغن زیتون و روغن کانولا، استفاده از سبزی و ادویه برای طعم دار کردن غذا به جای نمک است.

وی یادآوری کرد: همچنین در رژیم غذایی مدیترانه‌ای مصرف منابع کربوهیدرات‌های سبوس دار و غله کامل و نان‌های تهیه شده از آرد سبوس دار، مصرف میان وعده‌های سبک از آجیل و خشکبار، محدودیت مصرف گوشت قرمز، مصرف ماهی به ویژه ماهی‌های روغنی برای سه تا چهار مرتبه در هفته (حداقل ۲ بار در هفته) نباید فراموش شود.