ویژگی پدر و مادر‌های موفق چیست؟

سمیرا اسماعیلی روانشناس و مشاور خانواده در خصوص ویژگی های پدر و مادر موفق اظهار کرد: همه والدین می خواهند تا کودکشان را به بهترین شیوه تربیت کنند، بنابراین آن‌ها باید بدانند چه ویژگی‌هایی سبب بروز این تربیت موفق می شود.

این روانشناس با بیان اینکه به کودک خود مسئولیت بدهید، افزود: ممکن است گاهی اوقات وسوسه شوید که تمام کارهای خانه را خودتان با سرعت بیشتری انجام بدهید چرا که مجبور نیستید به دیگران یاد بدهید که چطور این کارها را انجام بدهد.

وی ادامه داد: زمانی که امروز برای فرزندانتان صرف می‌کنید تا نحوه‌ انجام کارها را یاد بگیرند، پاداش و نتیجه‌ای بلند‌مدت خواهد داشت.

این مشاور خانواده بیان کرد: از سنین پایین به  کودکتان مسئولیت بدهید تا در کارهایی که می‌تواند با شما مشارکت داشته باشد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه از کودک خود کمک بگیرید، اظهار کرد: فرزند هشت ساله شما می‌تواند لباس‌های شسته شده را تا کندو با بالاتر رفتن سنش کارهای پیچیده‌تری را به او محول کنید.

 این روانشناس با بیان اینکه باید برای کودک کتاب خواند، گفت: کتاب خواندن تاثیرات ماندگاری بای کودکتان دارد. با این کار می‌توانید کیفیت زمان با هم بودنتان را بالا ببرید، چون فرزندتان می‌داند که در این هنگام، تمام تمرکز و حواس پدر یا مادرش فقط معطوف به اوست.

اسماعیلی افزود: کتاب خواندن برای فرزندتان به نفع مهارت‌های خواندنی او در مدرسه نیز خواهد بود.

این مشاور خانواده بیان کرد: تحقیقات نشان داده است بچه‌‌های ۴ تا ۵ ساله‌ای که سه تا پنج بار در هفته برایشان کتاب خوانده می‌شود، نسبت به سایر همسالان خود، تیزفهم‌تر هستند.

وی تشریح کرد: کمک کنید تا کودک فرصت‌هایی برای داوطلب شدن پیدا کند؛  وقتی بچه‌ها برای انجام کاری داوطلب می‌شوند یاد می‌گیرند کمتر خودخواهانه فکر کنند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: عادت دادن به پس‌انداز کردن را باید از سنین پایین به کودک یاد دهید، والدین باید به بچه‌ها یاد بدهند که ۲۵ درصد از پول توجیبی‌شان را پس‌انداز کنند؛ آنها باید ارزش پولی را که به دست می‌آورند و زمانی را که صرف پس‌انداز آن می‌کنند، درک کنند.