بدترین صبحانه‌ها برای کودکان را بشناسید

صبحانه سالم، به سوخت و ساز بهتر ذهن و بدن در طول روز کمک زیادی می‌کند؛ مخصوصا برای کودکان که در سن رشد هستند و در مدرسه مشغول یادگیری. در میان گزینه‌های موجود برای صبحانه، صبحانه‌های از پیش آماده و فراوری شده به دلیل مقدار زیاد شکر و نمک، بدترین گزینه‌ها هستند. گرچه این دسته از مواد غذایی کالری زیادی داشته باشند و از طعم خوبی نیز برخوردار باشند، اما برای رشد مناسب نیستند. برای تأمین هر چه بیشتر سلامتی کودک خود، باید صبحانه‌های ممنوع را بشناسید.

شکلات صبحانه: معمولا آگهی‌های تبلیغاتی از شکلات صبحانه به عنوان یک وعده صبحانه سالم یاد می‌کنند. گرچه فندق موجود در این محصول، به اعتدال آن کمک می‌کند، ولی باید توجه کرد که این محصول از قند فراوانی ساخته می‌شود و افزایش انرژی کودکان پس از مصرف این محصول موقتی است و خیلی زود انرژی خود را از دست می‌دهند. می‌توانید به عنوان جایگزین، یک پنیر خامه‌ای با طعم شکلات سبک را انتخاب کنید تا علاوه بر دارا بودن یک منبع خوب از کلسیم و پروتئین، کالری و قند متعادلی نیز داشته باشد.

غلات بسته بندی شده: معمولا غلاتی که به عنوان صبحانه آماده در بازار در دسترس است، از مقدار شکر فراوان و طعم دهنده‌ها و رنگ‌های به دست می‌آید. غلات شیرین ممکن است صبحانه خوبی باشد، اما انرپی لازم برای کودک شما را تا زمان ناهار حفظ نخواهد کرد. فریب تبلغات رسانه‌ای و ظاهر محصولات را نخورید، با مطالعه روی بسته محصولات موجود در بازار می‌توانید میزان قند، پروتئین و فیبر آن‌ها را پیش از خرید کنترل کنید.

جوی دوسر فوری: جوی دوسر گرم برای روز‌های سرد زمستانی یک انتخاب فوق العاده به عنوان صبحانه است، به شرطی که در منزل تهیه شده باشد. بچه‌ها معمولا جوی دوسر فوری و آماده تهیه شده از فروشگاه را ترجیح می‌دهند، چون با طعم‌های هلو و شکلات و بسیار شیرین است. این محصولات نه تنها هیچ ارزش غذایی ندارند، بلکه قیمت آن‌ها نیز گران است. می‌توانید جوی دو سر را تهیه کنید و از شب قبل آن را در ظرفی خیس کنید تا صبح، سریعتر پخته شود. سپس آن را با انواع میوه‌های تازه و ماست ترکیب کنید.

نان تست و مربا: گرچه این ترکیب ممکن است یک صبحانه کلاسیک به نظر برسد، اما کالری چندانی ندارد. بچه‌ها نان سفید را دوست دارند، در حالی که خالی از فیبر هستند و آن‌ها را سیر نگه نمی‌دارد. می‌توانید نان جو یا سیاه و حاوی غلات را جایگزین آن کنید. مربا نیز، به خصوص انواع بازاری آن حاوی مفدار زیادی شکر است. میوه‌های تازه، مربا‌های بدون قند یا با قند کم و خانگی را جایگزین آن کنید.

پنکیک، مافین و وافل: تهیه پنکیک و وافل در منزل و نه به روشی آماده، برای صبحانه دردسر چندانی ندارد. به جای انواع آماده و یخ زده آن، از مواد طبیعی داخل منزل استفاده کنید. اما توجه کنید که پنکیک تنها ارزش غذایی چندانی به غیر از کربوهیدرات ندارد. برای تکمیل این وعده غذایی، انواع آجیل و میوه‌های تازه را به آن اضافه کنید. مافین‌ها نیز درصد بالایی از روغن کره و روغن چرب ترانس دارند و قند زیادی نیز دارند. می‌توانید سیب زمینی پخته را جایگزین این وعده چرب کنید، چون هم تنوع زیادی در روش‌های تهیه آن وجود دارد هم از فیبر غنی است.