باید سلاح تکنولوژی اسلام را به خوبی بشناسیم

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در آخرین نشست ماهانه جام در سال ۹۷ که شامگاه امشب برگزار شد، با اشاره به اتفاقات فناوری دنیا گفت: در آخرین دیدار خود با رهبری ایشان به تاثیر فناوری در زندگی بشر و تغییر فرهنگ‌ها اشاره کردند و گفتند قبلا تاکید داشتم که فناوری‌ها پیوست فرهنگی داشته باشند اما اکنون متوجه شدم که اصل فناوری موضوع فرهنگی است.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به کره جنوبی افزود: در سفری به کره بازدیدی از موزه نوآوری‌های شرکت سامسونگ داشتم که در کنار تاریخ تجهیزات، کلیپی ساخته شده بود و در آن مقایسه خانه‌ای که آن امکانات را داشت و خانه‌ای که آن امکانات را نداشت مقایسه شده بود و نشان می‌داد تغییرات فناوری‌ها بر فرهنگ و سبک زندگی بشر تاثیر زیادی دارد و این تغییرات ممکن است مثبت یا منفی باشد و بستگی به این دارد که فناوری و تغییر را چگونه درک کنیم و با زندگی خود هماهنگ کنیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مبنای جامعه اسلامی مهندسین باید بر اسلام باشد، گفت: باید نگاه ما تغییر کاربری اسلامی باشد و برای آن باید سلاح تکنولوژی و سلاح اسلام را خوب بشناسیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه در دنیا مفهوم سلطه‌گری تغییر پیدا کرده است، گفت: هرچند هنوز مظاهر سلطه‌گری قبلی هنوز هست، ولی بسیار مذموم است، اما خوی سلطه‌گری از بین نرفته است و در نظام اقتصادی آمریکا مسئله جدی این است که حاکمیت، دولت‌ها را تضعیف و حاکمیت شرکت‌ها را تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون سلطه‌گری با ارائه خدمت تعریف می‌شود، افزود: اکنون شرکت‌های مطرح جهان توسط ایالات متحده ثبت شده‌اند و طبق قانون آن کشور کار می‌کنند و سازمان جهانی مخابرات زیر نظر سازمان ملل است، اما در زمینه اینترنت هیچ‌گاه به این نرسیده‌اند که قوانین بگذارند و مکانیزم آن اجماع است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: آمریکا ۲۶ درصد کل سرمایه‌گذاری توسعه دانش و فناوری را در اختیار دارد در حالیکه مجموع سرمایه‌گذاری کشور‌های آسیایی ۱۱ درصد است و حاکمان با ایجاد شرکت‌ها در دل دولت‌ها حاکمیت می‌کنند، اما شرکت‌ها حاضر به همراهی دولت‌ها نیستند.

آذری جهرمی با اشاره به عکس‌العمل‌های مختلف کشور‌ها در حوزه فناوری گفت: چین ایده آمریکا را قبول دارد یعنی خود می‌خواهد سلطه‌گری کند؛ جمعیت زیاد و سرمایه‌گذاری زیاد بر تولید دانش و فناوری چین را توانمند کرده بود، در کنار آن روسیه نیز با ادبیات تک صدایی در حوزه فناوری عمل می‌کند، اما جمعیت این کشور فقط ۲۰۰ میلیون است و نتوانسته است در همه لایه‌های فناوری تولیدات خود را داشته باشد بنابراین استراتژی خود را تغییر دادند.

وی با بیان اینکه استراتژی جدید روسیه تاکید بر لایه خدمات و سرویس‌هاست، تصریح کرد: مهم‌ترین سرمایه‌گذاری روسیه در حوزه‌های شبکه‌های اجتماعی است، روسیه از طریق شبکه‌های اجتماعی توانست در انتخابات آمریکا از طریق تغییر افکار عمومی تاثیر بگذارد. اروپایی‌ها می‌گویند ما از سلطه جویی آمریکا به تنگ آمده‌ایم و پیش قراول این رویکرد هم مکرون است که بر چند جانبه گرایی تاکید دارد.

جهرمی با بیان اینکه پدیده‌ای در دنیا به نام تحول دیجیتال در حال شکل‌گیری است، گفت: این تحول به معنی تغییر علوم بین بخشی با برچسب فناوری اطلاعات است برای مثال با عمل جراحی از راه دور، سلامت انسان تغییر پیدا می‌کند، با ماشین‌های بی‌سرنشین تغییرات زیادی رخ می‌دهد و با دولت الکترونیک شیوه حکمرانی‌ها با توسعه فناوری تغییر پیدا می‌کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه باید استراتژی داشت، گفت: طبق قانون اساسی سیاست‌گذاری کلان کشور با رهبر معظم انقلاب است و گفتمان انقلاب اسلامی در اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است که یک استراتژی است که ذیل آن باید تحولاتی رخ دهد و اولین تغییر در نظام‌ها، نظام بانکی است که باید تغییر پیدا کند.

آذری جهرمی با بیان اینکه گفتمان رهبر در حوزه شبکه‌های اجتماعی شبکه ملی اطلاعات است، گفت: عده‌ای تصور می‌کنند شبکه ملی اطلاعات به این معنی است که در‌های کل جهان را روی خود ببندیم در حالیکه شبکه به معنی محدود کردن خودمان نیست بلکه شبکه‌ای باید رفتار کرد. 

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات یعنی سهم ما در توسعه فضای مجازی چیست؟ این سهم یا در محتواست یا در خدمت؛ متدولوژی دنیا به این است که خدمت دهد تا مدیریت کند پس ما باید در لایه خدمت فعالیت کنیم و این خدمت باید در فضای رقابتی شکل بگیرد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: باید مکانیزمی درست کنیم که خلاقیت‌ها رشد پیدا کند که این امر وابسته به قانون، مکانیزم‌های اقتصادی و دانش و تکنولوژی است. یکی از عرصه‌هایی که ما را تحریم کردند همین حوزه فناوری ارتباطی است.

وزیر ارتباطات با انتقاد از قوانین داخلی گفت: در نظام حقوقی غریب نوازیم یعنی تکنولوژی‌های داخلی مانع‌های زیادی دارند، اما بیرونی موانع ندارند.

آذری جهرمی با بیان اینکه مهمترین رکن ظرفیت جوانان است، گفت: در سال ۹۲ کل اپلیکیشن‌هایی که توسعه پیدا کرده است، ۴۰۰ تا بوده است در دی ماه سال گذشته بیش از ۴۰ هزار و امروز به ۲۵۰ هزار عدد رسیده است. به عبارتی نرخ رشد تراکنش داخلی ما ۳۱۷ درصد و نرخ رشد اینترنت ۵۴ درصد شده است و این نرخ همچنان ادامه دارد. 

وی تاکید کرد: این جایگاه را با وجود همه موانع جوانان کسب و تلاش خود را کرده‌اند و جایگاه جوانان بی‌نظیر است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مهمترین داشته هر کشوری بازار و ظرفیت‌های اقتصادی است، گفت: ما در بازار نیازمند توسعه فناوری هستیم که یک عرصه آن دولت الکترونیک است. مثلا با ثبت احوال و مدارس هماهنگ شد و مشخص شد که در سال جدید ۱۷۰ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام نکرده‌اند.

آذری جهرمی با بیان اینکه خدمت را خودمان برای مردم فراهم کنیم، گفت: خدمت آداب دارد باید رضایت و کیفیت داشته باشد و برای آن زمان، آگاهی، هم افزایی و سرمایه‌گذاری می‌خواهیم.

وزیر ارتباطات گفت: کشور ما از توانمندترین کشورهاست حرکتی شروع شده و تاکید رهبری بسیار زیاد است، اما متاسفانه سطح آشنایی مدیران کشور که همان جوانان قدیم هستند با این موضوع کافی نیست و این یک چالش است.با استفاده نکردن از جوانان کشور را عقب نگه می‌داریم.

وزیر ارتباطات گفت: ما به دغدغه و درگیری سیاسی توجهی نمی‌کنیم و ماموریتی بر عهده ماست که آن رسالت مهمتر است.