مناسب ترین  صبحانه برای کودکان

حسین فرهادی متخصص اطفال و نوزادان اظهار کرد:  کودکانی کم وزن که صبحانه نمی‌خورند، قادر نخواهند بود میزان کالری از دست رفته وعده غذایی صبح را در نوبت‌های دیگر جبران کرده و در نتیجه کاهش وزن بیشتر در آنها اتفاق خواهد افتاد؛ این موضوع در مورد کودکانی که افزایش وزن دارند حالتی عکس ایجاد کرده و عدم مصرف صبحانه باعث پرخوری بیش از حد آنها در ساعات بعدی و افزایش وزن شود.

این متخصص اطفال و نوزادان بیان کرد: تنوع و رنگارنگ کردن سفره برای صبحانه نقشی موثر در افزایش اشتهای کودک دارد و می‌تواند موجب افزایش تمایل او به غذاخوردن شود؛ تنوع در مواد صبحانه سبب جلب کودک به مصرف صبحانه می‌شود و این روش در سنین بالاتر نیز رغبت افراد را به صرف صبحانه افزایش می‌دهد.

فرهادی با اشاره به ایجاد تنوع در صبحانه به‌عنوان یکی از راهکار‌های مهم و موثر برای افزایش میل و اشتهای کودکان، گفت:  با توجه به اینکه کودکان در حال رشد تقریباً به تمام مواد مغذی نیازمند هستند، باید سعی کرد برنامه غذایی این وعده به گونه‌ای باشد که مواد مغذی مختلف را در خود جا داده باشد.

وی ادامه داد: در این میان بهتر است از انواع شیرینی‌ مانند چای شیرین، شکلات‌ها و غیره به دلیل مضراتی که دارند، کمتر استفاده شود، اما برای تنوع در صبحانه گاهی اوقات تنقلاتی مانند شیرین گندمک، شیر‌های طعم دار و غیره نیز مصرف شود، البته نباید زیاده روی شود.

مواد غذایی مناسب برای وعده صبحانه

این متخصص اطفال و نوزادان یادآوری کرد: باید مواد غذایی مانند لبنیات، غلات، آب میوه طبیعی، شیره انگور خرما، بادام و حتی گاهی سبزی، گوجه و خیار و انگور در برنامه غذایی وعده صبحانه باشند زیرا علاوه بر ایجاد تنوع، فوائد خاص خود را برای کودک دارد.

وی در پایان گفت: به همراه پنیر انواع مغز‌ها  به خصوص گردو را استفاده کنید و حداقل ۲ بار در هفته تخم مرغ مصرف کنید.