نباید ریل مقیاسی ساخت‌وسازها را به یکباره عوض کنیم

در جلسه علنی امروز شورای شهر در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاحیه مصوب دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری (برج باغ) به موضوع بررسی میزان مساحتی که قرار است برای ساخت‌‌وساز در باغات بالای 5 هزار متر صورت گیرد بحث و تبادل‌نظر شد. 

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در جریان بررسی بند 3 ماده 7، گفت: کمیسیون سلامت پیشنهاد داده است که 80 درصد باغات بالای 5 هزار متر به فضای سبز تبدیل و در 20 درصد آن ساخت‌‌وساز صورت گیرد اما کمیسیون معماری و شهرسازی معتقد است که در باغ‌های بالای 5 هزار متر 70 درصد باغ به شهرداری واگذار و در 30 درصد آن ساخت‌‌وساز صورت گیرد. 

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر، گفت: اگر این 80 درصد واگذار شود به فضای سبز تبدیل می‌شود. در باغی که ساخت‌وساز صورت می‌گیرد تعرض به فضای سبز و مشجر صورت می‌گیرد. اگر بتوانیم میزان بیشتری از باغ را حفظ کنیم مخصوصاً در قطعات 10 و 20 هزار متری بهتر است از این جهت تا جایی که امکان دارد عرصه کمتری برای ساخت‌وساز آزاد شود.

وی ادامه داد: همچنین باید شهرداری با مالک توافق کند که این 80 درصد به فضای عمومی تبدیل و دیگر نمی‌توانند در آن بارگذاری انجام دهند.

به گفته نوری، در باغ‌های زیر 5 هزار متر قدری محدودیت وجود دارد. 

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران به عنوان مخالف این پیشنهاد گفت: دغدغه شورای پنجم حفظ باغات و فضای سبز است. از ابتدا مردم یاد گرفتند در زمین‌های با مقیاس بزرگ 30 به 70 ساخت‌وساز داشته باشند و اگر ریل را عوض کنیم شهروندان تشویق به ساخت‌وساز در این باغ‌ها نمی‌شود و موجب فساد و دور زدن مصوبات می‌شود.

وی ادامه داد: برای اینکه مردم سردرگم نشوند همان 30 به 70 را برای ساخت‌وساز در نظر بگیریم و به این صورت باغات از بین نمی‌رود، از دوستان می‌خواهم به این پیشنهاد رأی ندهند.

سید آرش میلانی عضو کمیسیون سلامت شورا به عنوان موافق این پیشنهاد، گفت: اساساً کمیته محیط زیست مخالف ساخت‌وساز 30 به 70 است و عملکرد موضوعی در سابقه‌ها نشان می‌دهد که این اقدام باعث تخریب باغات شده است. 

وی با بیان اینکه با این پیشنهاد می‌خواهیم ساخت‌وساز را در باغات 5 هزار متر به بالا سخت‌گیرانه‌تر کنیم، گفت: با این اقدام تخریب کمتر می‌شود و اساساً باغات 5 هزار متر به بالا تنها دارایی سبز قابل توجه هستند و تعداد کمی پلاک باقی مانده و باید ذخیره شود.

همچنین حسن رسولی عضو شورای شهر به عنوان مخالف، گفت: این موضوع دو بار توسط دیوان عدالت رد شده و ما دوباره می‌خواهیم آن را به عنوان مصوبه به شورای عالی شهرسازی ببریم. 

هاشمی رئیس شورای شهر، گفت: این دیگر توافق مالک با شهرداری است و مالک باید خودش پاسخ دهد. آقای رسولی سؤالتان سخت است.

در ادامه محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: کارنامه شهرداری در حوزه ساخت 30 به 70 قابل قبول نیست مخصوصاً در منطقه 22 که قرار بود این 70 درصد سرانه خدماتی باشد اما دوباره به مالکین و سایر افراد فروخته شد. قرار بود این منطقه رتبه اول را به لحاظ آموزشی داشته باشد اما در بدترین شرایط است. 

وی ادامه داد: اما بحثی که مطرح است این است که اگر بخواهیم 70 درصد را سند بزنیم و از مردم بخواهیم در 30 درصد باقیمانده بارگذاری کنند بهتر است اما اگر بخواهیم 80 درصد را به شهرداری واگذار و در 20 درصد آن ساخت‌وساز کنند این کار شدنی نیست.

سالاری ادامه داد: لذا خواهش من از دوستان محیط زیست این است که پینشهاد خود را پس گرفته و با ساخت‌وساز 30 به 70 موافقت کنند تا کار عملیاتی شود اما اگر نمی‌خواهیم عملیاتی شود همان 20 به 80 باشد.

بر اساس این گزارش، در نهایت اعضای شورا پیشنهاد دادند که 30 درصد در باغات ساخت‌وساز و 70 درصد آن واگذار شود.