وجود 2300 مرکز نگهداری و توانبخشی معلولان و سالمندان در کشور

سعید سعدآبادی در جمع خبرنگاران، گفت: 2300 مرکز نگهداری، آموزش و توانبخشی معلولان، سالمندان در کشور داریم که دارای 25 هزار کارمند و 120 هزار مددجو دارند.

وی افزود: هزینه این مراکز طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان با حضور نماینده انجمن، سازمان برنامه و بودجه، وزارت رفاه و بهزیستی برآورد می‌شود و در بودجه سنواتی دولت گنجانده خواهد شد.

مدیرعامل انجمن مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور گفت: متأسفانه در سال 97 آنچه اتفاق افتاد مطابق مصوبه 96 است در حالی که مراکز نگهداری به صورت خصوصی اداره می‌شوند و تمام هزینه‌ها از حقوق، اجاره‌بها، تهیه مواد غذایی، دارو و پوشاک بسیار بالا است.

وی افزود: سال گذشته هزینه تأمین پوشک برای یک سالمند 150 تا 200 هزار تومان بود که امسال به 500 تا 600 هزار تومان رسیده این در حالی است که هزینه نگهداری یک معلول همانند سال 96 داده شده که 640 هزار تومان است.

سعدآبادی گفت: برآورد هزینه در سال 97 برای هر نفر حدود 2 تا 2.5 میلیون تومان است در صورتی کهبهزیستی برآورد کرده 1.5 تا 1.8 میلیون تومان می‌شود و این مابه‌التفاوت را مراکز ما می‌دهند.

وی تصریح کرد: شهریه‌ای که ما برای امسال دیده بوده‌ایم یک میلیون و 260 هزار تومان است و اگر با نرخ 97 که هنوز پرداخت نشده به ما پرداخت شود سهم هر مددجو 770 هزار تومان می‌شود در حالی که از ابتدای سال این مابه‌التفاوت را نداده و همان 640 هزار تومان را می‌دهند.

مدیرعامل انجمن مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور گفت: بدهی که بهزیستی به مراکز غیردولتی دارد 120 میلیارد تومان است. یارانه مراکز نیز به صورت ماهانه پرداخت می‌شود و آخرین پرداخت مربوط به دی ماه است.

سعدآبادی در مورد شهریه مراکز روزانه نیز گفت: در حال حاضر 435 هزار تومان بهزیستی به ما می‌دهد در حالی که برآورد هزینه ما 530 هزار تومان است. بنابراین مابه‌التفاوت را نیز باز هم خودمان می‌دهیم.

وی بیان داشت: 950 مرکز روزانه و 800 مرکز شبانه‌روزی نگهداری از معلولان، سالمندان و کم‌توان ذهنی داریم.

مدیرعامل انجمن مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور گفت: اگر چنین روالی برای سال آینده ادامه پیدا کند، ما مجبوریم که حقوق و دستمزد بیشتری به کارکنان خود بدهیم که در مجموع پرداخت هزینه‌های بالا شاید ما را به تعطیلی بکشاند.

سعدآبادی افزود: سه ماه است که می‌خواهیم با رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسه بگذاریم درخواست داده‌ایم اما هماهنگ نمی‌شود. سازمان بهزیستی 83 درصد بودجه ما را برای 97 در نظر گرفته در حالی که خزانه‌داری فقط 70 درصد را پرداخت کرده است و اگر 100 درصد بودجه داده نشود پول سال 97 را هم نمی‌توانیم در بهمن و اسفند بدهیم.

وی بیان داشت: به غیر از بودجه‌ای که باید 100 درصد پرداخت شود باید از محل هدفمندی یارانه‌ها کسری اعتباری بهزیستی پرداخت شود تا بهزیستی از این محل مابه‌التفاوت مراکز نگهداری را پرداخت کند.

مدیرعامل انجمن مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور ادامه داد: سخت‌ترین کار بهزیستی اکنون بر دوش مراکز دولتی در حالی که پایین‌ترین سطح حقوق دارند.