بی‌توجهی به تاخیر گفتار کودک چه پیامدهایی دارد؟

هوشنگ دادگر با اشاره به اینکه به‌طور طبیعی انتظار می‌رود کودکان در مراحل مختلف رشد بتوانند مهارت‌های مشخصی را در حوزه زبان و گفتار بدست آورند، اظهار کرد: هرچند تفاوت‌های جزیی ممکن است در بین کودکان باشد ولی گروهی از کودکان در مقایسه با هم سالان خود در مهارت‌های زبانی و گفتار خود دچار تاخیر می‌شوند و هرگونه تاخیر در کسب این مهارت‌ها باید توسط والدین بایستی جدی گرفته شود.

عضو هیئت علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که والدین روند کُند رشد را در جنبه‌های زبان و کلام از فرزند خود مشاهده می‌کنند اما در مشورت با متخصصان تردید داشته و آن را به تاخیر می‌اندازند.

دادگر در ادامه افزود: حتی برای خود دلیل‌‌هایی نیز می‌آورند مثلا در این خصوص می‌گویند ما زمینه قبلی داریم و یکی از والدین دیر شروع به حرف زدن کرده است. در صورتیکه تاخیر کلامی در کودکان می‌تواند نشانه ای از سایر اختلالات از جمله اتیسم،کم شنوایی، بیش فعالی و موارد دیگر باشد.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد خانواده‌ها باید با آگاهی از مراحل رشد زبان و گفتار کودکان، این روند را در کودکان خود بررسی کنند و اگر کودک در سنین مشخص شده این مهارت‌ها را کسب نکند بایستی برای بررسی بیشتر به متخصص گفتاردرمانی مراجعه کنند.

دبیر انجمن علمی گفتاردرمانی ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد این تاخیر از طرف نظام سلامت هم بایستی مدنظر قرار گیرد. چرا که در مناطق محروم خانواده به دلیل تاخیر کلام کودکش در مرحله اول به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کند اما خانواده مشاوره‌های لازم را برای بررسی بیشتر و مراجعه به متخصص گفتاردرمانی دریافت نمی‌کند.

دادگر تاکید کرد: قطعاً تشخیص زودهنگام و به موقع هر یک از اختلالات گفتار و زبان می‌تواند روند مداخلات و بازدهی درمان را افزایش دهد.