مهمترین چالش جهان اسلام در فناوری

حسن اعزازی در پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی گفت: تحقیقات کاربردی در برابر تحقیقات بنیادین، فرار مغزها و جمعیت خارج از کشور(اسپورا)، تامین منابع، نوآوری و کارآفرینی، مالکیت فکری، شرکت‌های اسپناف (منشعب) شده و سهم دانشگاه، درک بازار و ثبت اختراع (پتنت) و شیوه های آن را چالش فعالیت های علمی و پژوهشی در جهان اسلام عنوان کرد.

وی تاکید کرد: ۹۰ درصد از دانشمندان جوان ما نمی دانند پتنت چیست و چطور باید از آن در راستای هدف خود استفاده کنند.

رئیس گروه شیمی دانشگاه آمریکایی قاهره با استناد به مطالعه ای بین المللی گفت: مردم در اروپا و آسیا، حوزه سلامت را اولین اولویت بودجه بندی کشورها دانسته اند که از اهمیت این حوزه خبر می دهد.

اعزازی بر اهمیت تحقیقات راهبردی میان رشته ای تاکید کرد و افزود: علوم تجربی و مهندسی باید با یکدیگر ترکیب شوند و امروز وجود آزمایشگاه شیمی بدون پرینتر سه بعدی، لیزر، دستگاه سیانسی معنی ندارد.

پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی در زیرشاخه های بیماری های واگیر و غیرواگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان تا ۱۱ اسفند در دانشگاه کراچی برگزار می شود.

یکی از فعالیت های کلیدی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، تاکید بر نقش دانشمندان زن جهان اسلام در توسعه علم و فناوری و حضور پررنگ آنها در این دوره از نشست استپ خواهد بود.

این دوره از نشست استپ، به بررسی چالش های جهان اسلام در حوزه سلامت می پردازد و تازه ترین رویکردها و دستاوردهای دارویی برای مواجه با این چالش ها در آن بررسی می شود.

در حاشیه برگزاری پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام نیز برپا می شود و شرکت ها و سرمایه گذاران، همراه مهندسان و دانشمندانی که در تولیدات و خدمات جدید، موفقیت هایی را کسب کرده اند در این نشست با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

همچنین، نشست ایسا همزمان با نشست استپ در دانشگاه کراچی ادامه خواهد داشت.