200 هزار مکان پارک حاشیه‌ای در مناطق 22 گانه ساماندهی می شوند

در صد و بیست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران بررسی بودجه سال 98مورد بررسی قرار گرفت و در تبصره 32 این بودجه امده است شهرداری تهران مکلف است حدود یک میلیون پارک حاشیه‌ای موجود مناطق 22‌گانه تعداد 200 هزار مکان را ساماندهی کرده و از طریق مزایده کسب درآمد حداقل 6 هزار میلیارد ریال اقدام کند و درآمد حاصل را جهت تکمیل و توسعه حمل و نقل عمومی به مصرف رسانده و در تفریغ بودجه سال 98 منظور کند. در بند «ب» این تبصره آمده است مقدار 5  درصد درآمد حاصله را به پلیس راهور جهت تأمین تجهیزات و امکانات لازم برای کنترل مکان‌های تجهیز شده اختصاص دهد.

در ادامه این بررسی، بهاره آروین  عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران حذف بند «ب» را مطرح کرد و گفت: ما مطمئن نیستیم که مبلغ 6 هزار میلیارد ریال از پارک حاشیه‌ای درآمد داشته باشیم بنابر این نیاز نیست که میزان 5 درصد از درآمد حاصله را در این تبصره به پلیس راهور تخصیص بدهیم باید اجازه دهیم ابتدا این بودجه را محقق کنیم و سپس نسبت به تقسیم و تخصیص آن اقدام شود.

در ادامه علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در مخالفت با پیشنهاد آروین گفت:‌ اگر به تاریخچه پارک حاشیه‌ای نگاه کنیم چنین پیشنهادی نمی‌دادیم در دهه 70 پارکومتر در شهر تهران نصب شد و هیچگاه موفق نبوده است چرا که عدم همکاری پلیس در این زمینه موجود است.

وی گفت:‌در دوره‌ای شهرداری تهران پارکبان‌ها را ایجاد کرد و این موضوع به پلیس واگذار شد و نهایتاً درآمد شهرداری از پارک حاشیه‌ای مغفول مانده است و باید اگر معاونت قوی‌تر در حمل و نقل و عمران داشتیم همان یک میلیون پارک حاشیه‌ای را باید ساماندهی می‌کردیم ولی در حال حاضر به همان 200 هزار پارک حاشیه‌ای اکتفا کرده‌ایم و این اقدام باید سال قبل اتفاق می‌افتاد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت راهنمایی و رانندگی نیز از نظر تجهیزات و امکانات مناسب نیست بنابر این، این رقم باید به آنها پرداخت شود و در همین راستا نیز هزینه شود.

در ادامه فراهانی عضو شورای شهر تهران در موافقت با حذف بند «ب» اظهار داشت: یکی از مواردی که در شهر تهران مغفول مانده است پارک حاشیه‌ای است که اقداماتی شروع شده و در منطقه دو تعداد از پارک حاشیه‌ای را مزایده گذاشته‌ایم و پیمانکار آن نیز مشخص شده است که اپلیکیشن موجود در فضای مجازی پارک‌  حاشیه‌ای اجاره داده می‌شود و درآمدهای آن نیز قابل وصول است.

وی گفت: بنابر این ما نمی‌توانیم در این بخش هزینه‌ای به پلیس پرداخت کنیم چرا که در اختیار پیمانکار است.

در ادامه این بررسی محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت:‌کمک به پلیس بسیار اقدام خوبی است ولی ما در این بند اجازه پرداخت وجهی به پلیس نداریم چرا که قانونی نیست و بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات 100 درصد از درآمدهای حاصل از این ماده به وزارت کشور پرداخت می‌شود و پس از آن به شهرداری پرداخت خواهد شد تا در جهت احداث پارکینگ اقدام کنند.

وی گفت: مصوبه پارک حاشیه‌ای بر اساس ماده 15 است و تمامی درآمدهای آن باید به خزانه برود و فقط صرف ساخت پارکینگ شو و این اقدامات را ما در سنوات گذشته نیز انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر قرار است وجهی به پلیس پرداخت شود باید از بودجه شهرداری تهران باشد و تجهیزات پلیس ردیف‌های مشخصی دارد که می‌توانیم از آن محل کمک‌هایی به پلیس داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در منطقه 2 تهران 15 هزار پارک حاشیه‌ای را به مزایده گذاشته‌ایم و می‌توان این موضوع را به مابقی مناطق نیز متصل کرد.

در ادامه حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر تهران نیز گفت:‌ موردی که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کردند در خصوص جرایم تخلفات راهنمایی و رانندگی است که نسبتی به این ماده ندارد و درآمدهای آن بین ناجا و دیگر سازمان‌ها توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار نگذارید شهرداری این منبع درآمدی منتفی شود و این موضوع مربوط به عوارض است و جریمه نیست.

در ادامه حذف بند «ب» مبنی بر اینکه 5 درصد درآمد حاصله از پلیس راهور جهت تأمین تجهیزات و امکانات لازم برای کنترل مکان‌های تجهیز شده اختصاص یابد با 6 موافق و 10 مخالف به تصویب نرسید.