زنان بسیجی در مناطق سیل زده چه می‌کنند؟

سیل و سیلاب مهمترین کلید واژه‌های خبری این روزهای ایران است؛ از همان روزهای ابتدایی سال که سیل مهمان ناخوانده شهرهای شمالی به خصوص استان گلستان شد و با ادامه بارش‌ها که دیگر استان‌های کشور را درگیر خود کرد، در کنار نیروهای امدادی و هلال احمر،  نیروهای بسیج هم فعالیت‌های خود را آغاز کردند. در این میان فعالیت‌های زنان بسیجی کمتر دیده و شنیده شده است.

مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان با اشاره به اینکه  زنان بسیجی از لحظات آغازین وقوع حادثه سیل برای کمک به هموطنانشان فعالیت داشته‌اند و این خدمات تاکنون ادامه دارد، گفته است: از همان ابتدای آغاز سیل فرمانده‌هان پایگاه‌ها، حوزه‌ها، نواحی و خواهران عضو گردان‌های کوثر به حالت آماده‌باش کامل برای کمک به سیل زده ها درآمدند و در اسکان خانواده‌ها در نقاط مختلفی که نواحی سپاه پیش‌بینی‌ کرده‌ بودند، همکاری فعال داشتند.

*طبخ و توزیع روزانه ۳ هزار پرس غذا

زنان بسیجی در طبخ و توزیع غذا که روزانه بیش از ۳ هزار پرس است، همکاری می‌کنند و نیز در قالب گروه‌های دونفره و به شکل شیفت‌بندی کار محافظت از سیل‌زدگان به ویژه زنان را برعهده گرفته‌اند تا در صورت نیاز آنان به اقدامات پزشکی یا بهداشتی، به سرعت این امکانات را فراهم کنند.

*دوخت پوشاک ویژه بانوان

 دوخت پوشاک ویژه بانوان را از دیگر اقدامات زنان بسیجی از سوی مسؤولان این نهاد مردمی اعلام شده است. آنها در استان گلستان با کمک دیگر گروه‌های جهادی هزاران روسری، مانتو و لباس دوخته‌اند.

اصلانی درباره این خدمت گفته است از آنجایی که  مردم منطقه  آق‌قلا علاقه و حساسیت خاصی در پوشش لباس محلی خود دارند، بنابراین خیاط‌ها به دوختن لباس محلی اقدام کرده‌اند و توزیع این لباس‌ها بین خانواده‌ها باعث دلگرمی آنان شده و جو خوب و صمیمی‌ را بین بسیج و مردم ایجاد کرده‌است.

*همدلی زنان بسیجی ۱۱ استان با زنان گلستانی

رئیس بسیج جامعه زنان از شروع فعالیت زنان بسیجی  بلافاصله پس از وقوع سیل در استان گلستان خبر داد و گفته است : ۱۱ استان همجوار گلستان، مانند استان تهران، سمنان، قزوین و آذربایجان شرقی به عنوان استان معین تعیین شدند و خواهران از این استان‌ها برای کمک به مردم گلستان شروع به فعالیت کردند.

جمع آوری کمک‌های مردمی مهم‌ترین اقدام در استان‌های معین و دیگر استان‌ها بوده است.

* آماده‌باش کامل زنان بسیجی برای کمک رسانی در استان‌های سیل‌زده

کم کم سیلاب به مناطق غربی و جنوب غربی رسید و گروه‌های امدادی بسیج زنان  استان‌های لرستان و خوزستان نیز در جابه‌جایی مردم حضور فعالی پیدا کردند و در حال حاضر نیز در مناطقی که احتمال وقوع سیل در آن‌ها وجود دارد به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند.

*گردان کوثر پا‌به‌پای جهادگران در نبرد با سیل

مریم سپهوند، مسئول بسیج جامعه زنان استان لرستان  در خصوص امدادرسانی به مناطق سیل زده این استان اعلام کرده است: همواره امدادرسانان خواهر در گردان کوثر، پس از آقایان برای حمایت و سازماندهی به کارگیری می‌شوند و در این حادثه نیز پس از انجام مراحل اولیه امدادرسانی پس از سیل، امکان حضور خواهران فراهم شد.

وی ادامه داد: اما در برخی از مناطق با پیش‌بینی احتمال وقوع سیل، خواهران این گردان حضور داشتند و خانواده‌ها را برای تخلیه منازل خود توجیه می‌کردند و به ویژه برای متقاعد کردن روستاییان به ویژه سالخوردگان که دلبستگی‌های بیشتری به خانه و زندگی خود داشتند، حضور فعال و موثری داشتند.

 مسؤول بسیج جامعه زنان استان لرستان در مورد کمک‌های گردان کوثر در این مناطق گفت: به خاطر درگیر شدن دو تا سه ناحیه از استان لرستان در این حادثه، گردان‌ خواهران در محل‌های آسیب‌دیده برای تهیه امکانات اولیه دوشادوش برادران حضور داشتند و در ساعات اولیه رسیدگی قدری مشکل بود اما با سازماندهی انجام شده که بر عهده سپاه بود، امدادرسانی به سرعت شکل گرفت و در حال حاضر شرایط تحت کنترل است.

*مشاوره به خانواده‌های آسیب دیده و حل مشکلات روحی

زینب تجری مسؤول سازمان بسیج جامعه زنان استان گلستان از حضور جمعیت قابل توجهی از خواهران طلبه بسیجی در کنار نیروهای امدادرسان بهزیستی در بخش مشاوره به خانواده‌های آسیب دیده خبر داد که به حل  مشکلات روحی ناشی از شرایط سخت این روزهای بانوان این استان را بپردازند.

اعزام گروه‌های جهادی برای انجام مشاوره و امور فرهنگی در محل اسکان سیل زدگان، سرکشی روزانه از محل اسکان سیل زدگان و بررسی وضعیت آنها، تهیه اقلام مورد نیاز از قبیل پوشاک، کفش، لوازم بهداشتی، پتو، خشکبار، برنج، مرغ، حبوبات و ده‌ها لوازم ضروری و مورد نیاز دیگر، از جمله فعالیت‌های ما در خدمت‌رسانی به سیل زدگان است.

  *مهدهای قرآنی بسیج هم به میدان آمد

تشکیل مهد کودک‌های بسیج برای بازی و آموزش کودکان سیل‌زده یکی از اقدامات عمومی در همه استان‌های سیل زده بود.

این مهدها در اردوگاه‌های مناطق سیل زده خوزستان و سایر استان به همت زنان بسیجی امدادگر شکل گرفته‌اند.

* «بانوان نانوا» هم به میدان آمدند!

در این میان خبری رسید که صحبت از نانوایی بانوان برای سیل‌زدگان می‌دهد.

گردان بانوان نانوای شهر شهیدپرور خانوک از توابع شهرستان زرند اقدام به پخت 3 هزار قرص نان محلی کرمانی برای ارسال به سیل‌زدگان کردند.