موش‌های باهوش در پایتخت جولان می دهند

موش پستانداری کوچک از راستهٔ جوندگان است این حیوان نرخ زاد و ولد سریعی دارد و قادر است هر سال پنج تا ده بار زایمان کرده و در هر نوبت به طور میانگین ۶ تا ۸ بچه به دنیا می‌آورد.

مدت ها بود حضور این جانور موذی در شهر تهران کمتر شده بود اما اخیر این پستاندار کوچک دوباره افزایش پیدا کرده و در حال جولان دادن در خیابان های شهر است.

شهرداری تهران هر ساله روش های متفاوتی برای از بین بردن این جانور موذی به کار می برد اما به دلیل زاد و ولد بالای موش ها و همچنین فراهم بودن شرایط زیست و نبود فاصلاب شهری مناسب هیچ گاه جمعیت موش ها به صفر نمی رسد.

برخی دانشمندان روش های جدیدی برای جلوگیری از تولید مثل این پستاندار کشف کرده اند.

این دانشمندان برای نابراوری این جانور موذی یک ماده خوشمزه و غیر کشنده کشف کردند که بدون آسیب رساندن به موجودات، سبب ناباروری آنها شده و اجازه می‌دهد که طول عمر طبیعی خود را بدون باروری داشته باشند.این ماده با تحریک یائسگی زودرس در موش‌های ماده و ایجاد خلل در تولید اسپرم در موشهای نر، در عرض چند هفته سبب ناباروری آنها می‌شود.

از این ماده می‌توان در سراسر جهان استفاده کرد چرا که موش‌ها در سراسر جهان آفت محسوب شده و مشکلات متعددی را بوجود می‌آورند.

 

در کلان شهر تهران از روش از تخریب لانه موش ها، طعمه گذاری، سموم و همچنین از تفنگ های بادی و غیره استفاده می کنند اما باز هم شاهد جولان این پستاندار موذی در شهر هستیم.

تاکنون آمار دقیقی از موش های شهر تهران به دست نیامده است برخی می گوید حدود ۴۰ میلیون موش در تهران است ولی مسئولان شهرداری تهران این موضوع را رد کرده اند

موش های پایتخت به دلیل زندیگ مسالمت آمیز با شهروندان دیگر از مردم نمی ترسند و به راحتی در خیابان ها تردد می کنند و در مواجهه با جیغ شهروندان سریع از کنار آنها عبور می کنند.

چند سال پیش اعلام شد که موش های تهران خارجی هستند و به همراه کالا وراد کشور شدند که البته هنوز هم درداخل کشور هستند و در حال زاد ولد هستند.

 

این جانور موذی همه چیز خوار است اما فست فود را بیشتر دوست دارد و در کنار اغذیه فروشی ها که مازداد غذای خود را بیرون می گذارندبیشتر دیده می شوند.همچنین تعداد موش‌ها در مناطق جنوبی شهر بیشتر است و در بافت‌های نوساز و مهندسی ساز تعداد آن‌ها بسیار کمتر است.

موش ها به زندگی گروهی عادت دارند و به همدیگر خطر را گزارش می دهند به تازگی موش ها با هوش تر شده و موش آلوده را هم تشخیص می دهند.

حمیدرضا تحصیلی مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در این باره گفت: وقتی که ما موشی را آلوده می‌کنیم و به لانه سایر موش‌ها می‌فرستیم، آن‌ها متوجه می‌شوند و آن موش آلوده را بیرون می‌کنند.

به اعتقاد این مقام مسئول، اگر موش‌ها غذا پیدا نکنند و یا دچار کمبود مواد غذایی شوند، تولید مثل هم نخواهند کرد و بهترین کار این است که مردم به آنها غذا ندهند.

یکی از مشکلات شهر تهران جولان موش ها است که نمی توان جمعیت آن را هم به صفر رساند و باید شهروندان برای کنترل جمعیت این جانور موذی کمک کنند تا حداقل جمعیت آنها بیش از این افزایش نیابد.

موش حیوان باهوشی است به همین دلیل بعضی از آزمایش‌هایی که بخواهند روی انسان انجام دهند قبلاً روی موش تست می‌کنند.

بسیاری از بیمارهای ها مانند طاعون، تب راجعه، تیفوس، سالمونلوز، بیماری‌های قارچی، تریشین و تب گاز گرفتگی موش، به انسان منتقل می شود.

بر اساس این گزارش، موش ها از نظر اقتصادی خسارت زیادی به زیر ساخت های شهری وارد می کنند و از نظر بهداشتی همراه خطر بزرگی محسوب می شوند.

کنترل و مبارزه با این جانور موذی با استناد به بند ۱۵ قانون شهرداری‌ها به عنوان سیاست‌گذار و برنامه‌ریزی موظف به کاهش کنترل موش هستند و شهرداری در این زمینه برنامه های زیادی اجرا کرده است.

رضا قدیمی مدیرعامل وقت شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران در این باره گفت: از مهمترین عوامل ازدیاد موش در سطح شهر عدم رعایت شهروندان در نظافت خیابان‌ها، کوچه‌ها، جوی‌ها، مسیل‌ها و همچنین ورود فاضلاب اماکن به درون جوی‌ها است.

به گفته قدیمی، انتظار می‌رود با اجرای این طرح در درازمدت به صورت مستمر و یکپارچه شاهد کنترل جمعیت جانوران شهری و حفظ بهداشت و سلامتی شهروندان باشیم.

در گذر زمان موش ها به دلیل اینکه انواع سموم را امتحان کرده اند بدن آنها مقاوم شده و ازبین بردن آنها کار سختی شده است.

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: موش جانور موذی است که در همه شهرهای دنیا وجود دارد، این جانوران رشد تصاعدی دارند و متاسفانه در تهران در گذر زمان به دلیل مقاوم شدن در برابر برخی سموم و نبودن برنامه‌ها کنترل رشد این جانوران کاهش یافته است.

به گفته نوری، عواملی مثل میزان زباله تولیدی و زباله تر و تفکیک نشدن زباله‌ها و همچنین وجود چاه‌ها و راه‌های زیرزمینی که تبدیل به مامنی امن برای موش‌ها شده است به این اتفاق دامن زده است.

این عضو شورای شهر تهران افزود: معاونت خدمات شهری و محیط زیست برنامه‌هایی برای کنترل موش‌ها دارد اما نمی‌توانیم هیچ موجودی را در چرخه اکوسیستم حذف کنیم چرا که حذف اینها مشکلات دیگری را ایجاد می کند.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: برنامه شهرداری در این راستا سم پاشی و فراهم کردن تمهیداتی برای معابر و نهرها و گودال‌ها است تا مکان مناسبی برای رشد موش‌ها ایجاد نشود.

شهروندان در صورتی که موش در سطح شهر مشاهده کردند با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته و محدوده آن را اعلام کنند.

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: این جوندگان به داروها و سم هایی که برای از بردن شان بکار می رود مقاوم شده اند.

وی ادامه داد: شهروندان تهرانی هرجا، هر نقطه و به خصوص در فضاهای عمومی که تجمع موش ها را مشاهده کردند، حتماً گزارشی به شهرداری همان ناحیه و یا منطقه بدهند تا که انشالله بتوانیم به طور منطقی و به دور از هیجانات با این معضل مبارزه کنیم.

به گفته خداکرمی، آنچه که خود سازمان مدیریت پسماند می گوید جاهای خیلی محدودی به عنوان تجمع گاه حیوانات موذی وجود دارد.

با آغاز فصل گرما تعداد موش ها بیشتر می شود.شهروندان از ریختن مواد غذایی همچون کاهو و سبزیجات و میوه‌جات خودداری کنند تا شهرداری بتواند به شکل مطلوبی این جانوز موذی را از بین ببرد.