نشانه‌های کمبود ویتامین این‌بار در صورت‌ شما

علائم کمبود برخی ویتامین‌ها خودشان را در حوالی صورت نشان می‌دهند. با ما همراه باشید تا با مختصری از این علائم هشداردهنده بیشتر آشنا شوید.

۱ـ رنگ‌پریدگی صورت
اخبار اجتماعی- رنگ‌پریدگی بیش از حد صورت می‌تواند از جمله علائم کمبود ویتامین B۱۲ باشد. کمبود ویتامین B۱۲ علاوه‌بر رنگ‌پریدگی صورت با علائم دیگری مانند افسردگی و خستگی نیز در ارتباط است. برای رفع این کمبود باید به مصرف گوشت و غذا‌های دریایی توجه بیشتری نشان دهید. اما اگر پوست‌تان خشک است، حواس‌تان باشد خشکی پوست می‌تواند علامت کمبود ویتامین A. و C. باشد. ویتامین A. در حفظ سلامت پوست، بویژه پس از مواجهه با نور آفتاب، تأثیر بسزایی دارد و ویتامین C. نیز برای کلاژن‌سازی ضروری است. پس برای این که درگیر کمبود این ویتامین‌های ضروری نشوید، مصرف سبزیجاتی مانند کلم‌برگ، هویج و اسفناج و میوه‌هایی مانند زردآلو، گریپ‌فروت و پرتقال را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

۲ـ آکنه
آکنه از جمله نشانه‌های بارز کمبود ویتامین A. است. این ویتامین در ماهی، زرده تخم‌مرغ، کره و سبزیجات رنگ سبز و زرد یافت می‌شود.

۳ـ خشکی مو‌ها
خشکی و شکنندگی مو و همچنین شوره سر می‌تواند از جمله علائم کمبود ویتامین B۷ یا همان بیوتین باشد که معمولا درصورت مصرف بلندمدت آنتی‌بیوتیک به‌وجود می‌آید. ویتامین B۷ در گوشت، ماهی، میوه‌ها، قارچ و حبوبات یافت می‌شود. اما اگر به‌جای خشکی مو‌ها شوره سر دارید، بدانید شوره سر می‌تواند علامت کمبود ویتامین B۲ و B۶ و نیز کمبود مواد معدنی ضروری مانند زینک و منیزیم باشد. پس برای این که به شوره سرِ ناشی از کمبود‌های تغذیه‌ای دچار نشوید، مصرف به‌اندازه شکلات، مغزها، هویج، تخم‌مرغ و ماهی را در برنامه غذایی‌تان فراموش نکنید.

۴ـ بی‌رنگی لب
بی‌رنگ لب معمولا نشانه کمبود آهن است. گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین منابع تأمین آهن به‌شمار می‌رود. درصورت ابتلا به کمبود آهن باید مدتی از مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم فراوان خودداری کنید، زیرا مانع جذب آهن می‌شوند.

۵ـ پف چشم
پف شدید چشم‌ها می‌تواند نشانه کمبود ید باشد که در این‌صورت با مصرف کافی نمک یددار برطرف خواهد شد. ید علاوه‌بر نمک در غذا‌های دریایی، لبنیات و حتی نان نیز یافت می‌شود. اما اگر چشم‌های‌تان نسبت به نور حساس‌اند، شاید کمبود ویتامین A. و B۲ داشته باشید. نیازی به گفتن نیست هرگونه مشکلی در ارتباط با چشم‌ها و بینایی باید با پزشک متخصص درمیان گذاشته شود.

۶ـ خونریزی لثه
خونریزی لثه از جمله نشانه‌های کمبود ویتامین C. است. کمبود ویتامین C. باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن، ایجاد درد‌های عضلانی و استخوانی و نیز مشکلات دهان‌ودندان می‌شود. توجه داشته باشید ویتامین C. به‌مقدار فراوان در مرکبات و فلفل قرمز وجود دارد.