میوه ی معجزه گر بوشهری ها

درخت جمبو از گونه های گرمسیری با نام علمی  (Syzygium cumini) همیشه سبز است که در استان‌های ساحلی جنوب بویژه بندر بوشهر در خیابان‌ها، معابر، خانه ها، بوستان‌ها و پارکها بوفور یافت می‌شود و در تابستان میوه‌هایی به رنگ بنفش متمایل به سیاه به اندازه دانه‌های انگور تولید می‌کند.

 اخبار اجتماعی -این درخت بومی کشورهای هند، سریلانکا، بنگلادش و اندونزی است نام جمبو در ایران برگرفته از نام هندی آن است.

امروزه علاوه بر این کشورها، در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله فیلیپین، میانمار، برزیل، جزایر و کشورهای آمریکای مرکزی، فلوریدای آمریکا و برخی کشورهای آفریقایی درخت جمبو وجود دارد.

قیمت هر کیلوگرم میوه رسیده جمبو در بوشهر هم اکنون ۲۰۰ هزار ریال است.

  نایب رئیس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان بوشهر گفت: جمبو از جمله میوه‌های است که در علم پزشکی قدیم بویژه هند بسیار کاربرد داشته و حتی مطالعات جدید نیز این تاثیرات مفید را تایید می کند.

فاطمه پوربهی افزود: به طور تقریبی ۸۰ درصد میوه جمبو از آب تشکیل شده و هر ۱۴۰ گرم آن ۸۰ کیلوکالری ( معادل یک واحد میوه موز یا سیب) دارد.

وی گفت: جمبو حاوی ویتامین ب یک (تیامین)، ب۲ (ریبوفلاوین)، ب۳ (نیاسین)، ویتامین سی و همینطور مقادیری از کلسیم، آهن و کاروتن ( یا همان پیش ساز ویتامین آ ) است.

پوربهی ادامه داد: این میوه تابستانی مناطق گرمسیری با منبع بسیار خوب از ویتامین برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است.

وی گفت: رنگدانه بنفش جمبو در واقع همان آنتی اکسیدان مفید این میوه است که بسیاری از خواص ضد التهابی جمبو به آن برمی گردد.

پوربهی اظهار داشت: آنتوسیانین و فلاونول از جمله آنتی اکسیدان های موجود در جمبو باعث کاهش التهاب و مهار رادیکال‌های آزاد بدن می شوند که این نوع رادیکال‌های آزاد یکی از دلایل ایجاد سرطان در بدن نیز محسوب می‌شود.

وی گفت: از جمله موارد در حال مطالعه میوه جمبو اثر آن روی بیماری دیابت است و مطالعات قدیمی و حتی جدیدتر تایید کننده اثرات مفید این میوه روی کاهش میزان قند خون است.

پوربهی بیان کرد: ترکیبات موجود در میوه و دانه و هسته جمبو دارای خواص ضد دیابتی ( دیابت نوع ۲ ) بوده و باعث کاهش سطح قند خون و به تاخیر انداختن عوارض دیابت مثل کاتاراکت یا آب مروارید می‌شود.

وی گفت: سایر مطالعات انجام شده روی جمبو و هسته آن نشان می دهد که این میوه  را می‌توان به عنوان درمان کمکی در سرفه، التهابات مزمن و عفونت‌ها استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: همچنین جمبو ادرار آور است و برای کنترل اسهال از آن استفاده می‌شود.