در روزهای آلوده چه خوراکی‌هایی بخوریم؟

این روزها زیاد با اصطلاح آلودگی هوا درگیر هستیم و در شهرهای بزرگی همچون تهران این مسئله بسیار موجب نگرانی شده است. اما بهتر است این موضوع را نیز بدانید آلودگی هوا موضوعی جهانی است که در تمام دنیا مورد بحث قرار می گیرد.

اخبار اجتماعی - هرگونه تغییر فیزیکی، بیولوژیکی یا شیمیایی در هوا ممکن است به عنوان آلودگی نامیده شود. عوامل اصلی آلودگی هوا متفاوت هستند و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که گازهای مضر، گرد و غبار و دود وارد جو شوند. این موضوع  باعث می‌شود که زندگی گیاهان، حیوانات و انسان‌ها به دلیل آلوده شدن هوا با مشکلات متعددی روبرو شود.

آلودگی هوا دشمن این روزهای بشر

مجید حسن قمی مدیر روابط عمومی نظام پزشکی تهران و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک اظهار کرد: همانطور که می‌دانید تمام انسان‌های برای زنده ماندن به آب،غدا و هوا نیاز دارند. این سه رکن هستند که به ما کمک می‌کنند تا زندگی سالم، راحت و فعالی داشته باشیم. برای زنده ماندن حدود یک و نیم تا ۲ لیتر آب در طول شبانه روز احتیاج داریم و میزان غذایی که هر فرد به طور متوسط مصرف می‌کند به یک و نیم کیلو گرم در روز می‌رسد.

اثرات آلودگی هوا 

او در ادامه  افزود: این مقدار برای دریافت هوای سالم حدود ۱۵ تا ۲۰ برابر میزان غذای مصرفی انسان است. میزان هوایی که ما در حین استراحت نیاز داریم حدود ۷ لیتر است در حالی که هنگام کار ساده این میزان به ۲۸ لیتر و زمان فعالیت سنگین‌تر به ۴۳ لیتر می‌رسد.

مدیر روابط عمومی نظام پزشکی تهران بیان کرد: به سادگی می‌توان مطرح کرد کودکان، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و افرادی که مشکلات آلرژی دارند بهتر است زمان آلودگی هوا از خانه خارج نشوند، زیرا با مشکلاتی که دارند ممکن است بیماری آن‌ها تشدید شود. مثلا زمانی که فرد مبتلا به بیماری قلبی و عروقی به خارج از خانه می‌رود نیاز بیشتری به اکسیژن پیدا می‌کند حتی با یک فعالیت سبک به سیستم قلبی و عروقی او فشار وارد می‌شود.

حسن قمی تصریح کرد: اگر در کلانشهرها به خصوص نقاطی که در معرض آلودگی شدیدی هستند زندگی می‌کنید بهتر است ورزش و فعالیت‌های سنگین بدنی کمتری داشته باشید و سعی کنید چشم‌ها، دهان، بینی و مخاطی که در معرض آلودگی هوا هستند را بیشتر بشویید.

او گفت: افرادی که مشکلات خونی، سیستم ایمنی، قلبی و عروقی دارند بهتر است از ماسک فیلتردار استفاده کنند و کمتر در معرض هوای آلوده  قرار بگیرند. این افراد از مصرف غذاهایی باعث ایجاد اختلال در روند طبیعی بدن می‌شوند در روزهای آلوده خودداری کنند.

مدیر روابط عمومی نظام پزشکی تهران بیان کرد: غذاهایی مانند فست فودها و ساندویچ‌ها، چیپس و پفک از دسته مواد غذایی هستند که به راحتی می‌توانند فشار زیادی به سیستم ایمنی بدن وارد کنند.

عوارض چیپس و پفک 

حسن قمی تاکید کرد: این روزها ما احتیاج داریم تا آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدنمان را تقویت کنیم.  از جمله کارهای دیگری که باید انجام دهیم این است که باید هنگام ورود به خانه لباس‌ها را تعویض کنیم و از خریدن مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که خارج از خانه بدون بسته بندی به فروش می‌رسند خودداری کنیم.

او گفت: مواد غذایی که می‌توانند در این شرایط به ما کمک کنند غذاهایی هستند که سرشار از روی، فسفر و کلسیم باشند، زیرا این مواد غذایی حاوی فلزاتی هستند که می‌توانند سم زدایی کرده و از ورود مواد سربی به داخل بدن در روزهای آلوده جلوگیری کنند. البته این نوع مواد معدنی در شیر و لبنیات و آجیل‌ها بیشتر یافت می‌شوند.

اثرات شیر و لبنیات بر بدن 

مدیر روابط عمومی نظام پزشکی تهران گفت: ویتامین‌های E و C می‌توانند به سیستم ایمنی بدن کمک کنند، این ویتامین‌ها در میوه‌هایی مانند گوجه فرنگی، کیوی، پرتقال، لیمو شیرین وجود دارند. هنگام آلودگی بهتر است از روغن زیتون، آفتاب گردان و روغن بادام بیشتر استفاده شود.

حسن قمی یادآوری کرد: موادی مانند: سیر، تخم کتان، پیاز که خاصیت ضد التهابی و اسیدهای چرب امگا ۳ دارند می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. باید با رساندن چربی‌های ضروری بدن آنتی اکسیدان‌های مورد نیازمان را فراهم کنیم.

راهکارهایی برای مقابله با آلودگی  هوا 

فرزانه خداقلی زاده متخصص تغذیه درباره مقابله با آلودگی اظهار کرد: آلودگی هوا یکی از بزرگترین مشکلات بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی جهان است. درحال حاضر در شهرهای مختلف ایران نیز شاهد آلودگی هوا هستیم که تغذیه مناسب نقش بسزایی در به حداقل رساندن عوارض آن دارد.

اثرات آلودگی هوا 

این متخصص تغذیه بیان کرد: در روزهای آلوده مصرف آنتی اکسیدان‌ها را فراموش نکنید، یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌ها ویتامین E است که منابع آن بادام، روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن سبوس برنج و انواع مغزها است، مصرف روزانه یک پیاله انواع مغز هم  توصیه می‌شود.

خداقلی زاده افزود: از مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در این روزها غافل نشوید، سبزی‌هایی مانند جعفری، انواع کلم، ریحان، شلغم، کاهو، هویج،خرمالو، گوجه فرنگی، اسفناج و گشنیز را در رژیم روزانه خود بگنجانید. 

او تصریح کرد: افراد می‌توانند از ترکیب ماست و تخم کتان استفاده کنند، زیرا تخم کتان به علت داشتن امگا ۳ نقش محافظت کننده‌ای در برابر آلودگی هوا دارد. همچنین مصرف آب و مایعات را نسبت به روزهای دیگر باید افزایش داد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: در روزهای آلودگی از خوردن چای سبز و اسموتی‌ها مانند: لیمو ترش، آناناس و پودر جوانه گندم غافل نشوید. همچنین بهتر است روزانه دو لیوان شیر گرم مصرف کنید.

خداقلی زاده گفت: در این روزهای آلوده می‌توانید از سکنجبین، عرق کاسنی، زعفران، عرق نعناع، خاکشیر، تخم شربتی، لیمو ترش و چند پر نعناع برای سم زدایی استفاده کنید.