خواص شگفت انگیز کنجد

محمدرضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی اظهار کرد: طبع کنجد در طب سنتی ایران گرم و‌تر بوده و یکی از دارو‌های گیاهی مغذی است که مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد.

اخبار اجتماعی - او تصریح کرد: کنجد در طب سنتی خاصیت چاق کنندگی دارد؛ بنابراین افراد لاغر می‌توانند از کنجد و فرآورده‌های آن استفاده کنند.

این متخصص طب سنتی گفت: افراد می‌توانند با تهیه پودری که از مخلوط کنجد، شکر، تخم خشخاش به نسبت مساوی و نصف وزن آن بادام درختی به دست می‌آید، روزی دو تا سه قاشق غذاخوری میل کنند؛ این پودر ملین و نرم کننده معده و روده‌ها است.

حاج حیدری افزود: افرادی که از گرفتی صدای خود رنج می‌برند می‌توانند با مصرف کنجد این عارضه را درمان کنند.

او ادامه داد: افراد برای تقویت، استحکام و جلوگیری از ریزش مو می‌توانند از ترکیب روغن کنجد با روغن زیتون و آب کمک بگیرند.

حاجی حیدری بیان کرد: کنجد برای تقویت کلیه به خصوص برای افرادی که آتروفی کلیه دارند مفید است. همچنین از کنجد به صورت ضماد برای درمان شقاق استفاده می‌شود.

او در ادامه افزود: استفاده از روغن کنجد به صورت خوراکی و موضعی برای افرادی که از اسپاسم و گرفتگی‌های عضلانی رنج می‌برند بسیار موثر است.

این متخصص طب سنتی یادآوری کرد: کنجد دارای ویتامین های E، B، D و مواد معدنی مانند: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پروتئن است. همچنین به دلیل آنتی اکسیدان‌های موجود در آن خاصیت ضد التهابی دارد.
او با بیان اینکه چربی موجود در روغن کنجد اسید‌های چرب اشباع نشده است، ادامه داد: بنابراین مصرف خوراکی آن باعث کاهش کلسترول مضر شده و برای بدن و سیستم قلب و عروق مفید است.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: یکی از مناسب‌ترین روغن‌های گیاهی جهت تفت دادن غذا روغن کنجد است.

حاجی حیدری ادامه داد:کنجد و مشتقات مانند: ارده و روغن کنجد از دیدگاه طب سنتی و نوین از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار هستند و از دیربازخواص غذایی و درمانی آن برای بشر شناخته شده است.
او در پایان توصیه کرد: مصرف مقدار زیاد کنجد برای بانوانی که باردار هستند ممنوع است؛ زیرا مصرف زیاد آن باعث سقط جنین می‌شود.