باید و نبایدهای تغذیه در دوران کرونا

سید ضیاء الدین مظهری کارشناس تغذیه درباره راهکارهای تغذیه‌ای برای مقاومت بدن در برابر ویروس کرونا گفت: در ابتدا باید به مردم تاکید کنیم که مسئله قوی شدن بدن به معنی این نیست که مردم پرخوری کنند و یا به خوردن گرمیجات روی بیاورند.

اخبار اجتماعی- قوی شدن در قبال حملات ویروسی مستلزم اصول سبک زندگی و بهره گیری از غذاهایی است که بتواند ضمن اینکه لذت بخش باشد و گرسنگی ظاهری را برطرف کند بتواند ۵۰ ریز مغذی را در حد متناسب و متعادل برطرف کند.

وی در ادامه بیان کرد: هیچ ماده غذایی وجود ندارد که بتوان با زیاد خوردن آن سیستم ایمنی بدن را تامین کرد.

مظهری در ادامه تاکید کرد: مردم برای تامین امنیت بدن خود اولین کاری که باید انجام دهند این است که نظم و نظام ساعت بیولوژیک بدن که با غروب و طلوع آفتاب شیفت هورمون‌های بدن را تغییر داده و از غروب آفتاب تا طلوع آفتاب کارهای شگرفی را انجام می‌دهد رعایت کنند.

این متخصص تغذیه گفت: مردم خواب روزانه و ورزش روزانه خود انجام دهند. مسئله‌ای اقتصاد در جهت بهبود کیفیت و کمیت غذاها لازم است، ولی کافی نیست چرا که آگاهی‌های تغذیه‌ای می‌تواند به ما کمک کند تمام نیازهای بدن را تامین کند.

مظهری تاکید کرد: با هر امکاناتی که داشته باشید اگر پروتئین مورد نیاز در اختیار بدن قرار داده شود می‌توان تمام مواد ویتامینی مواد پروتئینی که اساس سیستم ساختاری و دفاعی ما را تشکیل می‌دهند را تامین کرد تا تهاجمی به سیستم ایمنی بدن وارد نشود.

وی بیان کرد: نان، غلات، فراورده‌های غلات، سبزیجات، شیر و لبنیات و گوشت روغن‌های مایع گیاهی خیلی می‌تواند به توان مقاومت بدن نه تنها در برابر ویروس کرونا پاسخگو باشد بلکه توانمندی هر کسی را تامین می‌کند.

مظهری گفت: مسئله تغذیه وزرشکار و غیر ورزشکار ندارد. ویتامین دی در سطح خیلی وسیع کمبود آن در بین اقشار مختلف مردم به دلیل آلودگی هوا، قرار نگرفتن در معرض آفتاب وجود داشته و دارد، ولی این ویتامین شمشیر دو دم است. با وجود اینکه خواص فراوانی دارد، ولی به این صورت نیست که بی رویه این ویتامین را مصرف کرد. در صورتیکه مصرف این ویتامین به بیش از حد مجاز در بدن برسد عواقب شدیدی را برای فرد در پی دارد.

این متخصص تغذیه در ادامه بیان کرد: مصرف این ویتامین لازم است، ولی در جهت نیازهای بدن، مصرف خودسرانه ویتامین‌ها باعث می‌شود که میزان این نوع ویتامین در بدن به بیش از حد مجاز برسد.