راهی ساده برای جلوگیری از درد گردن‌

دردهای مزمن با علت ناشناخته معمولاً به‌عنوان دردهایی تعریف می‌شوند که حداقل هفته‌ای یک‌بار در طول سه ماه بدون تشخیص بیماری یا آسیب خاصی ایجاد شوند. از میان این دردها، دردهای اسکلتی-عضلانی با شیوع حدوداً چهاردرصدی در یک قسمت یا قسمت‌های مختلف بدن افراد، دارای بالاترین شیوع هستند و در بین خود این دردها نیز، درد گردن و شانه بیشترین شیوع را دارند.

اخبار اجتماعی- میانگین شیوع عمومی درد گردن برابر با حدود 56 درصد گزارش شده است که معمولاً در زنان بیش از مردان است. طبق آمارهای موجود، درد گردن در کشورهای توسعه‌یافته حدود 26 درصد و در کشورهای کمتر توسعه‌یافته حدود 18 درصد شیوع دارد و این شیوع در مناطق شهری بالاتر از مناطق روستایی است.

طبق گفته متخصصان، در اجتماعات صنعتی، جایی که تجهیزات و وسایل الکتریکی برای اهداف ارتباطی ساخته شده و به کار گرفته می‌شوند، دانشجویان به‌عنوان یکی از اقشار مهم جامعه برای ساعت‌های طولانی در یک حالت ایستا به فعالیت می‌پردازند.

در این فعالیت‌ها، وضعیت بدنی نامناسب و حرکات تکراری بسیار معمول هستند. به‌طور معمول، دانشجویان نسبت به سایر اقشار جامعه، بیشتر مطالعه می‌کنند و بدین منظور، هر یک از آن‌ها، با توجه به عادات، الگوی نشستن مخصوص به خود جهت مطالعه طولانی‌مدت را اتخاذ می‌کنند که اغلب این وضعیت‌ها، آن‌ها را دچار مشکلات اسکلتی عضلانی می‌نماید.

این موضوع مهم، توجه گروهی از محققان کشور از دانشگاه تهران را به خود جلب نموده است و آن‌ها را به انجام یک مطالعه پژوهشی در این خصوص، رهنمون گردیده است. در این تحقیق، درد گردن دانشجویان دختر و پسر در حالت‌های مختلف عادت مطالعه مورد بررسی علمی واقع شده است.

در این پژوهش توصیفی، 1017 دانشجو شامل 511 دختر و 506 پسر از 5 دانشگاه سطح تهران مشارکت داشته‌اند که پس از بررسی وضعیت‌های مختلف مطالعه، برای کمی‌کردن میزان شدت درد در افراد مبتلابه گردن درد، از مقیاس بصری درد موسوم به VAS استفاده شده است.

نتایج بررسی‌های این پژوهش نشان داد که عادات غلط، مانند وضعیت‌های نامناسب مطالعه دانشجویان ایران ی، در طولانی‌مدت می‌توانند باعث بروز الگوهای ضعیف اسکلتی- عضلانی شده و درنهایت به دردهایی مثل درد گردن به‌عنوان یکی از شایع‌ترین دردهای اسکلتی- عضلانی ختم شوند.

به گفته رضا رجبی، استاد و پژوهشگر گروه بهداشت و طب ورزشی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران و سایر همکارانش در این تحقیق، «یافته‌های تحقیق ما به‌طورکلی تأیید کرد که عادات مختلف مطالعه بر درد گردن در دانشجویان دختر و پسر تأثیر خاصی دارد.

بیشترین شاخص درد گردن دانشجویان دختر مربوط به حالتی از مطالعه بود که در آن، دانشجو به حالت چهارزانو نشسته و برای مطالعه، به روی کتابی که روی زمین قرار دارد، خم شده است.

در پسران نیز، همین وضعیت به‌علاوه حالتی که در آن دانشجو به پشت دراز کشیده و کتاب را به‌موازات بدن خود روبروی صورت نگه داشته است، بیشترین تأثیر را در بروز دردهای اسکلتی عضلانی دارد».

این محققان می‌افزایند: «همچنین بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، وضعیتی که کمترین فشار را به دانشجویان چه دختر و چه پسر وارد می‌آورد، وضعیت مطالعه پشت میز با رعایت فاصله مناسب از کتاب و وضعیت مناسب دست‌ها و پاها است».

بر این اساس، اگر افراد با وضعیت بدنی مناسب مطالعه سازگار شوند، عادات صحیح به‌مرور در آنان تثبیت می‌شود و سلامت جسمی آن‌ها کمتر به خطر می‌افتد و بالعکس، عادات غلط در طولانی‌مدت منجر به الگوهای بدنی ضعیف می‌گردند.

این یافته‌های علمی که بار دیگر بر اهمیت روش صحیح وضعیت بدن هنگام مطالعه تأکید نموده‌اند، در دوفصل‌نامه‌ای موسوم به «پژوهش در توان‌بخشی ورزشی» متعلق به دانشگاه بوعلی سینای همدان منتشر شده‌اند.