راه های طلایی برای تقویت سیستم ایمنی روزه‌داران

تیرنگ نیستانی در گفت‌وگو با میزان به بیان توصیه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی روزه‌داران در ماه رمضان پرداخت و گفت: روزه‌داری یکی از انجام فرائض دینی است که همه مسلمانان در این ماه به آن می‌پردازند.

وی ادامه داد: کار خوب این است که ما در این دوران مصرف میوه و سبزی‌ها را افزایش دهیم تا جایی که واحد مصرف یک واحد میوه در وعده سحری مهم است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بهشتی با بیان اینکه وعده سحری از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: اکنون زمان سحری و اذان صبح به زمان صبح نزدیک است و برخی از افراد به ویژه کارمندان ترجیح می‌دهند که با حذف وعده سحری از خواب بیشتری برخوردار باشند و اینطوری احساس راحتی بیشتری می‌کنند، اما به طور کلی حذف وعده سحری تاثیر خوبی بر بدن ندارد.

وی ادامه داد: به زبان ساده علت اینکه پزشکان بر خوردن سبزی و میوه در ماه رمضان تاکید دارند به دلیل این است که این مواد به خاطر فیبری که در خودشان دارند، مایعات را در خودشان نگه می‌دارند و بعد در زمان عبور از روده بزرگ این آب بازجذب می‌شود که این مساله بر کار کبد و دستگاه گوارش تاثیر مثبت دارد.

این پزشک تغذیه خاطرنشان کرد: افراد در ماه رمضان باید در صورت امکان از مواجهه غیرضروری با منبع حرارت و ایستادن در آفتاب خودداری کنند چراکه این مساله موجب تبخیر محسوس و نامحسوس آب بدن می‌شود که حس خستگی و تشنگی را در بدنمان افزایش می‌دهد و حتی ممکن است موچب ایجاد سردرد هم بشود.

اخبار اجتماعیوی ادامه داد: کاهش آب بدن منجر به خشک شدن مخاط بدن می‌شود که این مساله می‌تواند زمینه‌ساز عفونت‌های تنفسی و ویروسی می‌شود که باید حتما این مساله را جدی گرفت، هرچند برخی افراد به خاطر مشغله خاصشان مانند نانوا‌ها قادر به انجام این کار نیستند که موضوع در اینجا برای این افراد متفاوت است.

نیستانی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح این مساله پرداخت که تا چه میزان مصرف مکمل‌های غذایی می‌تواند موثر باشد و تاکید کرد: واقعیت این است که اغلب افراد که تندرست هستند و مشکل و بیماری خاصی ندارند و از تغذیه مناسبی برخوردار هستند، معمولا به ویتامین خاصی نیاز ندارند.

وی با اشاره به تاثیر ویتامین دی بر بدن در مقابله با کرونا در ماه رمضان خاطرنشان کرد: در مصرف ویتامین بحث و نظرات مختلفی میان پزشکان وجود دارد، اما معمولا افرادی که توده وزن بیشتری در بدنشان دارند و فربه و چاق هستند، نیاز بیشتری به ویتامین دی دارند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در مصرف مکمل‌ها حتما باید با نظر پزشک در این زمینه عمل شود، تصریح کرد: ممکن است افراد در این شرایط از رفتن به دکتر یا آزمایشگاه بترسند، اما به طور کلی می‌توان گفت که معمولا برای همه افراد ۱۰۰۰ واحد ویتامین دی خوب است، اما افراد فربه و چاق به مقدار بیشتری ویتامین دی نیاز دارند.

وی ادامه داد: در مصرف ویتامین سی نیز باید به این مساله توجه کرد که غالبا مقدار کافی با مصرف میوه و سبزی می‌تواند به بدن برسد، اما اگر به هر دلیل اعم از بیماری‌های خاص قادر به مصرف ویتامین سی نیستند، می‌توانند از قرص آن استفاده کنند که قرص‌های جویدنی ۲۵۰ میلی‌گرم و قرص‌های جوشان ۵۰۰ میلی‌گرمی آن را استفاده کنند.

نیستانی تصریح کرد: تاکید دارم که ویتامین سی اصلا معادل میوه و سبزیجات نیست و بهتر است که افراد در برنامه غذایی خود به این مساله توجه کافی را داشته باشند.