دریافت چند کاغذ باطله دربرابر وام‌های میلیاردی

پرونده بانک سرمایه با داشتن تعداد زیادی متهم یکی از آن پرونده‌هایی است که در نظام قضایی و حقوقی تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین اخبار شده است؛ از هادی رضوی تا حسین هدایتی همگی متهمانی هستند که در کنار چندین متهم و مجرم دیگر فضای پولی و بانکی را با اخلال مواجه کرده‌اند.

اخبار اجتماعی-در کنار این متهمان هنوز تعدادی هستند که کیفرخواستشان به دادگاه نرفته است؛ یکی از متهمانی که هنوز کیفرخواست او به دادگاه نرفته، اما نامش در چندین نقطه از پرونده به چشم می‌خورد سامان مدلل است.

این متهم در کنار سایر متهمان بانک سرمایه مبالغ نامشروع  بسیاری را به جیب زده و پول‌هایی که برای صندوق ذخیره فرهنگیان بوده را حیف و میل کرده است.

او که مالک کارخانه مدلل بوده مبالغ هنگفتی را از بانک سرمایه دریافت کرده  و بر اساس کیفرخواست صادره علیه بانک سرمایه مشخص شد که مدلل سومین بدهکاربانک سرمایه است و از سال ۹۲ تا ۹۵ پنج فقره وام از بانک سرمایه دریافت کرده و در پایان سال ۹۷ مشخص شد که مدلل در مجموع هزار و ۳۱ میلیارد و ۳۳۱ میلیون تومان به بانک سرمایه بدهکار است.

سامان مدلل برای احداث کارخانه خود وجوه کلانی را از بانک سرمایه گرفته، اما از بازپرداخت آن‌ها سرباز می‌زند در حالی که پس از بررسی‌ها مشخص شد که بانک سرمایه ۵ درصد سهام کارخانه مدلل را دارد.

یکی از متداول‌ترین روش‌های کلاهبرداری در بانک سرمایه اعطای وام و تسهیلات، بدون هیچ اعتبار سنجی به همدستان و  مدیران بانکی بوده و این موضوع در پرونده مدلل هم خود را نشان داد.

البته علاوه بر اعطای وام بدون هیچ وثیقه یکی دیگر از اقدامات کلاهبردانه‌ای که متهمان بانک سرمایه انجام می‌دادند گران‌نمایی ساختمان‌های مختلف برای تسویه به بانک بوده است ساختمان‌هایی که هیچ کیفیتی نداشتند، اما چندین برابر قیمت واقعی‌شان به بانک ارائه می‌شدند و سامان مدلل هم در این پرونده ۳ ملک غیر مرغوب  را به بانک داده که در هرکدام از آن‌ها بیش از۳ درصد گران نمایی رخ داده است.

بر اساس دلایل و قرائن موجود مدلل وام‌های خود را از طریق شرکت‌های پیشرو فرازسپاهان، فولادسازان دماوند و افراد سازان امیرآباد دریافت کرده است.

البته او برای دریافت این مقدار  وام در مجموع ۷۴۰ میلیارد تومان وثیقه به بانک ارائه داده که از آن میان ۶۲۹ میلیارد تومان چک و ۱۱۰ میلیارد تومان سفته بوده است.

نکته حائز اهمیت این است که این وثایق با وام بانکى هیچ تطابقی ندارد، یعنی بانک تنها به دریافت چند کاغذ باطله اکتفا کرده  و در مقابل میلیاردها تومان از سرمایه بیت المال را حیف و میل کرده است.

اما علاوه بر شخص مدلل دو شرکت او یعنی شرکت فولادسازان دماوند و فولادسازان امیرآباد هم به بانک سرمایه بدهکارهستند؛ این دو شرکت چهار فقره وام از بانک سرمایه دریافت کرده و به میزان ۱۷۶ میلیارد و ۴۷۹ میلیون تومان به بانک سرمایه بدهکار است.

بسیاری از متهمان بانک سرمایه از جمله یاسر ضیائی با سامان مدلل همدست بوده‌اند و مبالغ هنگفتی از بانک را به صورت نامشروع کسب کرده‌اند.

در بسیاری از قسمت‌های مختلف پرونده نام سامان مدلل  به عنوان یک ابربدهکار بانکی به چشم می‌خورد و در کیفرخواست‌های صادر شده علیه متهمان نام او دیده شده است اما هنوز کیفرخواست و عناوین اتهامی سامان مدلل  به دادگاه ارجاع نشده و بر اساس شنیده‌ها دادگاه  او به زودی برگزار خواهد شد.