۳ درصد داروی مصرفی بازار داخل، وارداتی است

نمایشگاه بین المللی صنعت دارویی فارمکس غرب آسیا ۲۰۲۰ با حضور تولیدکنندگان و متخصصان این صنعت و حضور مجازی وزیر بهداشت، درمان و آموزشکی پزشکی امروز در محل هتل المپیک گشایش یافت.

اخبار اجتماعی - در این مراسم محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: این نمایشگاه با حضور شرکت‌هایی که حدود ۷۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند، حلقه محکم و مهمی از تحقق اقتصاد مقاوتی را در صنعت دارویی ‌به نمایش گذاشته است.

او افزود: ارزش افزوده فوق‌العاده بالایی در محصولات دارویی و اقلام بهداشتی وجود دارد. مواد اولیه دارویی عمدتا متکی به مواد نفتی، مشتقات نفتی و گیاهان دارویی بوده که این محصولات در کشور ما به صورت خدادادی و استثنایی وجود دارد.

شانه‌ساز ادامه داد: این نمایشگاه قرار بود در اسفند ۹۸ برگزار شود، ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد. حضور شرکت‌های خارجی در این افتتاحیه نشان‌دهنده ارزش، اهمیت و نگاهی است که بازار دارویی بین‌المللی به بازار کشور ما دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: امسال توانستیم دارو‌هایی که مواد اولیه‌شان را نداشتیم مثل داروی هورمونی با کیفیت دارو‌های تحت لیسانس به مرحله تولید برسانیم. ما موجی از دارو‌هایی داریم که رونمایی خواهد شد و تعدادی از آن‌ها در ماه‌های اخیر در حوزه مواد اولیه و انسولین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شانه‌ساز در خصوص صرفه‌جویی ارزی تولید ماده اولیه بیان کرد: ۳ درصد داروی مصرفی بازار داخلی از طریق واردات تامین می‌شود که عمده آن مربوط به بیماران خاص است، حدود ۴۰ درصد ارز مورد نیاز ما را تخصیص می‌دهد. در حوزه تولید مواد اولیه، ارزبری بسیار کاهش دارد و تقریبا ۷۰ درصد داروها، حدود ۱۷۰ میلیون دلار ارزبری دارد و این بیانگر این است که ارزش افزوده در تولید مواد اولیه می‌تواند، زیاد باشد.

او ادامه داد: همایش امروز محصول چندین ماه کار است و شروعی برای تولید مواد حد واسط است و مستقیما ما را به صنایع نفتی و کانی وصل می‌کند که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد. در صورت تحقق کامل آن کشورمان درخصوص ارز آوری در دارو رشد بسزایی خواهد داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هر دارویی که امروز در دنیا تولید و وارد فهرست دارویی قرار بگیرد؛ داروسازان ما در مدت ۲ سال این دارو را تولید می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص کمبود داروی انسولین تصریح کرد: تولید داخلی این دارو وارد بازار شده است و همچنین وارداتش به اندازه کافی در حال انجام است. مدیریت مصرف انسولین باعث شده بود تا این موضوع به عنوان کمبود انسولین برداشت شود در حالی که الگوی یک دوازدهم یا دو دوازدهم را در پخش این دارو در نظر گرفته ایم یعنی به اندازه مصرف یک الی دوماه بیمار در اختیارش قرار داده‌ایم تا از خروج غیرقانونی آن جلوگیری کرده‌باشیم.

انسولین در تمام داروخانه‌ها پخش نمی‌شود

او با بیان اینکه انسولین در تمام داروخانه‌ها پخش نمی‌شود، گفت: از ۱۵ هزار و ۵۰۰ داروخانه‌ موجود در کشور، تنها حدود ۶ هزار داروخانه تحت عنوان منتخبین پخش این دارو وجود دارند. با توجه به اینکه انسولین بالاترین ارزبری را بین دارو‌ها دارد در حال مدیریت پخش آن هستیم.

او افزود: قبول داریم که یکی الی دو هفته این دارو کمیاب شد اما الان حدود یک ماه است که این مشکل برطرف شده است.

شانه‌ساز در خصوص صادرات دارو از ایران به بعضی از کشور‌های  تحت تحریم آمریکا، اظهار کرد: ما برای تولید و صادرات دارو برنامه ریزی کرده‌ایم. یک‌سری مشکلات ارزی وجود دارد که با بانک مرکزی در حال جلسات متعدد هستیم. به طور متوسط ظرفیت تولید دارو‌های مورد نیاز کشور چهار تا چهار و نیم برابر نیاز کشورمان است.

او ادامه داد: ما در تامین دارو هیچ مشکلی نداریم و اگر مشکلات ارزی حل شود و کشور‌های هدف موانع را کم کنند، یقینا داروی ایرانی که دارای کیفیت و قیمت مناسب است، قابلیت صادرات در عرصه منطقه و بین‌الملل را خواهد داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره افزایش مصرف برخی دارو‌ها با گسترش ویروس کرونا توضیح داد: توان تولید دارو‌هایی که کاندیدای درمان بیماری کروناست را داریم. هرکدام از این اقلام دارویی که مورد تایید پروتکل‌های درمانی قرار گیرد، می‌توانند هم برای کشور خودمان و هم کشور‌های دیگر تولید و صادر شوند.