برنامه قوه قضائیه برای رسیدگی به ترک فعل‌ها در دوران تحول

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در برنامه بدون توقف با اشاره به رویکرد قوه قضائیه در دوران تحول عنوان کرد: در تحول هم اصلاح و هم انجام وظایف است و این طور نیست که این دو مورد از یکدیگر جدا باشند. زمانی ما می‌خواهیم در یک روند عادی اصلاح انجام دهیم که نام آن تحول نیست؛ اما می‌خواهیم با یک اقدامات فوق‌العاده و با هزینه کمتر و ثمره بیشتر کار را انجام دهیم که نام آن تحول است.

 اخبار اجتماعی- معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: ما در سندمان این را نوشته‌ایم و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم و زمان نیز تعیین کرده‌ایم و انشالله بتوانیم در این زمانی که در نظر گرفته شده به اهداف مورد نظر برسیم و اگر برسیم حتما تحول به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم در رسیدن به وظایف اصلی قوه قضائیه در قانون اساسی و نظام اسلامی و آنچه که هست، سریع تر، بهتر و زودتر برسیم و لذا باید یک کار تحولی انجام دهیم. اگر به شکل عادی حرکت کنیم ممکن است نرسیم اما اگر راه‌های میان بر را پیدا کنیم همان تحول است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه خاطرنشان کرد: ظرف سال‌های گذشته پرونده هایی را که کانون وکلا در آن‌ها وکالت کرده‌اند و یا از مشاوران در آن‌ها وکالت کرده‌اند را ببینید کدامشان بهتر و کدامشان بدتر بوده است. ممکن است در هر دو قسم این‌ها نارسایی‌هایی وجود داشته باشد اما اینکه بگوییم مرکز وکلا چون وابسته‌تر به قوه قضائیه است و ممکن است از حق مردم درست دفاع نکرده باشند و درست وظیفه خود را انجام نداده باشند، چنین چیزی نبوده است.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه گفت: اعتقاد ما بر این بوده و هست که وکیل و قاضی که سوگند یاد می کند و باید به وظایف خود عمل کند، انشالله به وظایف خود عمل می کند.

وی با اشاره به رویکرد قوه قضائیه در هوشمندسازی امور عنوان کرد: تا زمانی که دولت الکترونیک همگانی نشود و همه به هم لینک نشوند، بطور طبیعی نمی‌توان سرویس کامل ارائه داد. در حال حاضر قوه قضائیه از خیلی از دستگاه‌ها جلوتر است اما هنوز کافی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: یکی از خدمت های کم هزینه‌تر، آسان‌تر و شفاف‌تر و دور از فسادتر به مردم عدالت الکترونیکی است که البته هنوز نیاز به کار خیلی بیشتری دارد و نیاز به این دارد که همه دستگاه‌ها و به خصوص قوه مجریه الکترونیکی شود.

معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: ما برخی از وظایف را به هر دلیلی نتوانستیم آن گونه که باید و شاید به آن برسیم و طبق قانون اساسی وظیفه ما بوده و باید انجام می‌دادیم.

وی با اشاره به وظیفه قوه قضائیه در پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد: در این زمینه از دوره قبل اهتمام وجود داشت و لایحه ای به مجلس رفت و نهایتا شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم به ریاست قوه قضائیه تشکیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یکی از مسائل مهم حقوق عامه بود که در مورد تعریف حقوق عامه در سال‌های گوناگون اختلاف بود و الان نیز اختلاف است و زمینه های آن آماده شد که الان به صورت تحولی در دست انجام است و اقدام تحولی ما در این زمینه این است که از همه کسانی که می‌توانند در این زمینه امر به معروف و نهی از منکر کنند، حمایت کنیم؛ البته این چیزی نیست که قوه قضائیه به تنهایی بتواند در آن یک تحول عظیم ایجاد کند.

وی با اشاره به اهتمام جدی دستگاه قضائی در رسیدگی به ترک فعل ها گفت: گاهی اوقات ضرر انجام ندادن یک قانون، به عموم مردم می‌رسد و در حال حاضر قوه قضائیه زیرساخت های رسیدگی به ترک فعل ها را آماده کرده و زمان بندی کرده‌ایم تا اقدامات بیشتری را در این زمینه انجام دهیم.