۵۰۰ هزار نفر در اصفهان به دیابت مبتلا هستند

غلامرضا اصغری صبح امروز در مراسم هفته سلامت که در دبیرستان مکتبی ناحیه 5 اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: هفته سلامت برنامه‌ای جهانی است که در همه کشورها به منظور بالا بردن سطح آگاهی مردم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شعار امسال هفته سلامت غلبه بر دیابت است، افزود: دیابت نوعی بیماری است که با پیشگیری بیش از 80 درصد عوارض آن قابل کنترل بوده و اگر پیشگیری نشود بسیار آسیب‌رسان و هزینه‌بر خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی سبب مبتلا شدن فرد به دیابت می‌شوند اما با رعایت رژیم غذایی، تحرک فیزیکی و داشتن روزانه نیم ساعت ورزش می‌توان به کاهش دیابت کمک کرد، علاوه بر این قطع مصرف دخانیات و کنترل استرس نیز از جمله مواردی است که می‌تواند به کاهش دیابت کمک کند.

وی با اشاره به لزوم ارتقا سطح آگاهی مردم در ارتباط با بیماری دیابت تصریح کرد: بالا بردن سطح آگاهی مردم، کنترل و مدیریت بهداشت روان و استرس‌های موجود می‌تواند 80 درصد دیابت را کنترل کند، حدود 10 درصد از جمعیت جوامع به دیابت مبتلا هستند و متأسفانه در استان اصفهان 500 هزار نفر فرد مبتلا به دیابت داریم که کمتر از 200 هزار نفر بیماری دیابت در آنها شناسایی شده و هنوز 200 هزار نفر در استان هستند که از بیماری خود خبر ندارند.

اصغری تصریح کرد: دانش آموزان باید در خانواده‌ها سعی در آگاهی بخشی داشته باشند، امیدوار هستیم آموزش و پرورش، بخش سلامت و شهرداری با همکاری یکدیگر حدود 200 هزار نفر را شناسایی کنند که این اقدام در برخی شهرها آغاز شده ولی در کلان شهر اصفهان هنوز سیستم ما آغاز به کار نکرده و مردم باید در این راستا به ما کمک کنند.

وی بیان کرد: ابعاد سلامت روحی و روانی می‌تواند سبب رشد جامعه شود و امیدوار هستیم به زودی این مسئله را اعلام کنیم که همه افراد مبتلا به دیابت در اصفهان شناسایی شده و این بیماری خاموش و کشنده را کنترل کرده‌ایم.