مسکن مهرطرحی بزرگ اما شکست خورده در اصفهان

عاطفه قلعریز: با ابلاغ طرح مسکن مهر به استان‌های مختلف، شاهد قد علم کردن ساختمان‌های مسکن مهر یکی پس از دیگری در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت ازجمله فولادشهر، شاهین‌شهر و بهارستان در استان اصفهان بودیم.

ساختمان‌های مسکن مهر در حالی قارچ گونه رشد یافت که بخش عمده‌ای از واحدهای آن خالی از سکنه مانده و مردم حاضر به سکونت در این واحدها به سبب بسیاری از مشکلات زیرساختی و نیز عدم جانمایی برای خدمات شهری و رفاهی نیستند، درواقع واحدهای مسکن مهر بیش از آنکه محلی برای سکونت به شمار بروند تنها نمایی از یک واحد مسکونی را به خود گرفته است.

اغلب واحدهای مسکن مهر در شهرهای حاشیه‌ای استان اصفهان در مکان‌هایی جانمایی شده که پیش از آن خالی از سکنه بوده و پای هیچ امکانات رفاهی و خدمات اولیه زندگی به آنجا باز نشده بود. اکنون باگذشت حدود ۱۰ سال از احداث واحدهای مسکن مهر همچنان وضعیت خدمات به روال سابق است و دستگاه‌های خدماتی که با مشکل تأمین اعتبار روبرو هستند، برای ارائه خدمات به این واحدها توان مالی چندانی ندارند.

 مسکن مهر  به شکل سالن‌های تودرتو، بدون امکانات بناشده و متأسفانه باوجود قانون سازمان نظام‌مهندسی مبنی بر لزوم استفاده از آسانسور برای مجتمع‌های با بیش از چهار طبقه، واحدهای مسکن مهر در شهرهایی همچون فولادشهر اصفهان در بیش از ۱۰ طبقه و بدون آسانسور ساخته شده است

بااین‌وجود طی سال‌های اخیر به‌ویژه در دولت گذشته، بخشی از واحدهای مسکن مهر به صاحبان آن‌ها تحویل داده شد اما ساکنان این واحدها علاوه بر معضلات فوق، در مواقع ضروری برای رسیدن به یک بیمارستان یا ثبت‌نام فرزند خود در مدرسه با مشکل بعد مسافت روبرو هستند.

از سوی دیگر تأمین امنیت واحدهای مسکن مهر که اغلب در سکونت‌های دور از شهر در نظر گرفته‌شده یکی از چالش‌های بخش انتظامی استان است که هرچند قول‌هایی مبنی بر راه‌اندازی پایگاه‌های پلیس در این شهرک‌ها به مردم داده‌شده اما دغدغه امنیت اجتماعی برای ساکنان مسکن مهر هنوز پابرجاست.

هر واحد از مسکن مهر تنها به شکل سالن‌های تودرتو، بدون امکانات گاز، تلفن و برق بناشده و متأسفانه باوجود قانون سازمان نظام‌مهندسی مبنی بر لزوم استفاده از آسانسور برای مجتمع‌های با بیش از چهار طبقه، واحدهای مسکن مهر در شهرهایی همچون فولادشهر اصفهان در بیش از ۱۰ طبقه و بدون آسانسور ساخته و تحویل‌شده است.

ساختمان‌های مسکن مهر که گویی فقط به‌اصطلاح، آجرچینی شده است و نشانه‌ای از ساخت‌وساز تخصصی و اصولی در آن دیده نمی‌شود باوجود انصراف برخی متقاضیان از دریافت واحدها، اما در فشار اقتصادی که این روزها برخی اقشار ضعیف متحمل می‌شوند به عده‌ای تحویل می‌شود که از سر بی‌خانمانی مجبور به سکونت در مسکن مهر می‌شوند.

ساخت مسکن مهر بدون تأمین زیرساخت‌ها علت عدم موفقیت مسکن مهر در خانه‌دار کردن مردم

دلیل عدم موفقیت پروژه مسکن مهر در خانه‌دار کردن مردم را در حالی از مسئولان مربوطه جویا شدیم که مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص مشکلات این طرح بزرگ اما شکست‌خورده، به مهر بیان داشت: از بزرگ‌ترین مشکلات ما در این پروژه بحث زیرساختی است. ساخت مدرسه، فضای سبز و آماده‌سازی، که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت انجام عملیات آماده‌سازی به شهرداری‌ها زمین واگذار می‌شود تا نسبت به انجام عملیات آماده‌سازی آن اقدام کنند.

افرادی که در این پروژه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند از بضاعت مالی خوبی برخوردار نیستند و بر ماست تا هرچه سریع‌تر این مشکلات و معضلات را برطرف و واحدها را تحویل متقاضیان دهیم

استاندار اصفهان نیز رفع مشکلات پروژه مسکن مهر را تنها در هماهنگی بین دستگاهی دانست و گفت: دستگاه‌های دولتی و خدمات رسان با پروژه عظیم مسکن مهر نباید معمولی رفتار کنند و این طرح را باید به‌صورت ویژه در نظر بگیرند و در رفع مشکلات آن سریع‌تر عمل کنند.

رسول زرگرپور  با مخاطب قرار دادن تمامی دستگاه‌های دولتی و خدمات رسان بیان داشت: تمامی دستگاه‌ها لازم است با کمک، همیاری و تلاش مضاعف مشکلات موجود در مسکن مهر را مرتفع و به این پروژه به‌صورت ویژه بنگرند.

متقاضیان مسکن مهر از اقشار ضعیف جامعه هستند

وی برای رفع مشکلات مسکن مهر از واگذاری ۴۰ سایت مسکن مهر استان به شهرداری‌ها خبر داد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه مقوله مسکن یکی از نیازهای مهم مردم است، گفت: افرادی که در این پروژه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند از بضاعت مالی خوبی برخوردار نیستند و بر ماست تا هرچه سریع‌تر این مشکلات و معضلات را برطرف و واحدها را تحویل متقاضیان دهیم.

متأسفانه، طرح مسکن مهر مانند بسیاری از طرح‌های غیر کارشناسی با این تفکر کلید خورد که یک طرح تا اجرایی نشود، اشکالات آن مشخص نمی‌شود و نمی‌توان در جهت رفع آن کوشید. با این نگاه طرح‌های غیر کارشناسی بدون هیچ زیرساختی یکی پس از دیگر به مرحله اجرا درمی‌آید و به هنگام برخورد با مشکلات سال‌های زیادی متوقف می‌شود تا درنهایت به همان صورت جمع‌بندی و اتمام پروژه را اعلام کنند.

ساخت‌های غیراصولی مسکن مهر به تعاونی‌ها برمی‌گردد

رئیس انجمن مسکن‌سازان اصفهان در خصوص ساخت‌های غیراصولی مسکن مهر نیز به خبرنگار مهر گفت: بخشی از مسکن مهر در اصفهان توسط تعاونی‌ها و بخشی را انبوه‌سازان مسکن ساختند.

احمد تولا بیان داشت: اگر مشکلی را در حوزه مسکن مهر شاهد بودیم به ساخت‌وسازهایی برمی‌گردد که توسط تعاونی‌ها انجام‌شده است.

وی بیان داشت: بخشی از مسکن مهر که توسط انبوه‌سازان مسکن ساخته‌شده یک سری از ایرادات جزئی دارد نه اینکه قابل سکونت نباشد.

در استان اصفهان ۱۶۱ هزار واحد مسکن مهر موجود است که از این تعداد حدود هشت هزار واحد آن بدون متقاضی است. از مجموع مسکن مهر استان فقط ۱۶ هزار واحد با پیشرفت ۹۰ درصدی باقی‌مانده که امید است این تعداد واحد تا آخر سال ۹۵ تحویل متقاضیان شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان سال گذشته با اعلام این خبر که پرونده مسکن مهر در استان اصفهان در خردادماه سال ۹۵  بسته می‌شود، امسال باگذشت شش ماه از سال در جدیدترین اظهارنظر اعلام کرده که تا پایان سال این پروژه به اتمام می‌رسد.

حجت‌الله غلامی با اظهار اینکه ساخت ۲۲۳ هزار واحد مسکن مهر در استان اصفهان، در دستور کار است، بیان داشت: تاکنون۵۰ هزار واحد در روستاها و مابقی در شهرها به بهره‌برداری رسیده است.

وی گفت: در استان اصفهان ۱۶۱ هزار واحد مسکن مهر موجود است که از این تعداد حدود هشت هزار واحد آن بدون متقاضی است. از مجموع مسکن مهر استان فقط ۱۶ هزار واحد با پیشرفت ۹۰ درصدی باقی‌مانده که امید است این تعداد واحد تا آخر سال ۹۵ تحویل متقاضیان شود.

مسکن مهر امروز نه‌تنها مشکل بی‌خانمانی مردم طبقه فقیر و متوسط را حل نکرده بلکه زخمی لای استخوان آن‌ها شده است.

عدم جانمایی مناسب برای ساخت مسکن مهر و نبود هماهنگی‌های بین دستگاهی برای ترسیم چهره یک شهر در مکان‌هایی که مسکن مهر ساخته‌شده، و عدم رعایت تعهد و اخلاق در ساخت برخی از مسکن‌های مهر که در ساخت آنها از بی‌کیفیت‌ترین مصالح و لوازم ساختمانی استفاده‌شده است و درمجموع نداشتن سازه‌های مقاوم برای ساخت از مشکلات اصلی این پروژه است.