بیماری ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد جهانی داشت؟
حسن مرادی با اشاره به وضعیت این روز‌های بازار نفت اظهار کرد: قیمت نفت تحت تاثیر وقایع آمریکا مانند ابتلا رئیس جمهور ایالت متحده به کرونا با کاهش قیمت مواجه شد و ارزش دلار نیز روند کاهشی داشته است.
 
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: مشکلات مربوط به انتخابات آمریکا و احتمال تعویق آن بازار‌های جهانی را ملتهب کرده است اما می‌توان پیش بینی کرد که این اتفاقات مقطعی بوده و دوباره بازار به شرایط عادی خود بازخواهد گشت.
 
وی افزود: با آغاز شدن فصول سرد سال میزان تقاضا برای خرید نفت در بازار افزایش چشمگیری خواهد داشت، اما این موضوع به پایداری و تصمیم اعضای اوپک برای اجرای دقیق تعهدات خود باز می‌گردد.
مرادی بیان کرد: اعضای اوپک پلاس طی ماه‌های گذشته تعهدات خود نسبت به کاهش تولید نفت را اجرا کرده اند، اما برخی از کشور‌های بنا به دلایلی اقدام به تولید بیشتر نفت کردند، برخی از کشور‌ها از جمله عراق به دلیل حضور شرکت‌های خارجی و نیاز به درآمد برای بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ تعهدات خود را به طور کامل اجرا نکردند.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: امیدواری‌هایی در خصوص افزایش تقاضا در فصول سرد سال و به طبع آن افزایش قیمت وجود دارد، اما باید نیم نگاهی نیز به بیماری کرونا و پایان آن داشت، تا زمانی که درمانی برای بیماری کرونا کشف نشده است، نمی‌توان چندان به افزایش قیمت‌ها و بازگشت به شرایط پسش از کرونا امیدوار بود.

وی ادامه داد: در کنار عوامل ذکر شده، افزایش ذخائر استراتژیک نفت از سوی خریداران که طی چند ماه اخیر افزایش داشته است، می‌تواند قیمت نفت را برای چند ماه آینده نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

مرادی عنوان کرد: قیمت نفت و بازار‌های انرژی این روز‌ها شرایط ملتهبی را پشت سر می‌گذارد و برای ثبات در قیمت باید منتظر پیام‌های مثبت از بازار‌های جهانی و مخصوصا جنوب شرق آسیا بود.