مرغ ارزان می‌شود

مرغ و گوجه در روزهای آینده ارزان می‌شود. حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران اظهار کرد: در بحث گرانی، عمده‌ترین و اصلی‌ترین مشکل ما بحث گرانی مرغ است، علت آن هم مشکل در تأمین به موقع ارز است که نتوانسته‌ایم به طور صد درصدی ارز مورد نیاز واحد‌های دامی را تأمین کنیم.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این است که همان قدری که نهاده تحویل نداده‌ایم، نتوانسته‌ایم به همان میزان مرغ را از مرغداری‌ها تحویل بگیریم. وزارت جهاد هم می‌توانست به ازای همان ۵۰ درصدی که نهاده‌های دامی را تأمین کرده، مرغ تحویل بگیرد.

عسگری تصریح کرد: خوشبختانه برای آبان ماه جوجه ریزی رشد خوبی پیدا کرده است و در دو هفته اخیر نهاده‌ها به صورت صد درصدی تأمین شدند و این کسری که در حال حاضر داریم در دو هفته آینده برطرف خواهد شد.

وی افزود: در چند روز گذشته قیمت جهانی ذرت و کنجاله ۳۵ درصد افزایش یافت و به غیر از کمبودی که داریم، قیمت جهانی هم تأثیر جدی بر افزایش قیمت مرغ داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با اشاره به افزایش قیمت گوجه فرنگی اظهار کرد: ما هر ساله به دلیل تمام شدن گوجه‌ فرنگی فصل قبل که محصول نواحی شمالی و مرکزی کشور است و تا زمان رسیدن گوجه فرنگی‌ جنوب کشور، حدود ۲۰ روز شاهد افزایش قیمت این محصول کشاورزی هستیم.

وی بیان کرد: در چند روز گذشته خوشبختانه دولت به این قضیه ورود کرد و در تمام میادین شهر تهران تعاونی‌ روستایی مجاب به ایجاد ایستگاه شد. با این کار انبوهی از گوجه فرنگی وارد بازار شد و در حال حاضر نیز قیمت این محصول نسبت به هفته گذشته کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران ادامه داد: متأسفانه هر سال این اتفاق رخ می‌دهد و باید از قبل این اتفاق پیش بینی می‌شد و گوجه مورد نیاز این بیست روز از قبل تأمین می‌شد. این تدبیر صورت نگرفت، اما در حال حاضر گوجه فرنگی جنوب به بازار‌ها رسیده است.

عسگری اضافه کرد: در مجموع گزارش‌های بانک مرکزی در آبان ماه نیز نشان می‌دهد که در سطح خرده فروشی‌ها قیمت‌ها حدود ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص اینکه نقش استانداری تهران در کنترل قیمت‌ها تا چه حد می‌تواند تأثیرگذار باشد، گفت: در بخشی که یارانه‌ به کالا‌های اساسی می‌دهیم، باید تنظیم بازار را انجام دهیم. اگر مرغ‌های منجمدی را که خریداری کرده‌ایم نبودند، قیمت مرغ دو برابر قیمت فعلی می‌شد. در حالت عادی روزانه ۲۵ تن مرغ منجمد وارد بازار می‌کردیم، اما در دو روز گذشته ۲۰۰ تن مرغ منجمد را وارد بازار کردیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران بیان کرد: باید این را در نظر داشته باشیم که استان در تصمیم گیری راجع به قیمت‌ها و ذخیره سازی‌ها تابع سیاست‌های کلی ستاد تنظیم بازار در کشور است.

عسگری در پایان تصریح کرد: انتظار می‌رود قیمت مرغ به زودی تعدیل شود.