تبعات ممنوعیت‌گذاری در استفاده از معاملات الگوریتمی و ربات‌ها

مهدی سوری تحلیلگر بازار سرمایه درباره ممنوعیت‌گذاری در استفاده از معاملات الگوریتمی و ربات‌ها گفت:

وجود الگوریتم های معاملاتی فارغ از خوب یا بد بودن یک حقیقت در معاملات محسوب می‌شوند. اگر این ابزار را برای عموم ممنوع کرده و دسترسی‌های اطلاعاتی مانند وب سرویس‌هایی که از سایت TSETMC یا کدال بسته شوند، افرادی هستند که این اطلاعات را از راه غیرمستقیم به دست می‌آورند و آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. درحالی‌که در بسیاری از موارد هم نمی‌توان میان معامله توسط ربات یا انسان تفکیک قائل شد.

هر نوع محدودیت‌گذاری در این زمینه ایجاد انحصار برای عده محدودی می‌کند. وقتی ابزاری در دست عده خاصی قرار بگیرد، می‌تواند فساد ایجاد کند اما وقتی در دسترس عموم باشد، نمی‌تواند تبدیل به ابزار رقابت ناسالم برای اشخاص شود. بنابراین ممنوعیت‌گذاری در استفاده از معاملات الگوریتمی و ربات‌ها تبعات مثبتی به همراه ندارد.

کسب و کارهای جدید در هر حوزه‌ای مانند بازار سرمایه می‌تواند ضامن رشد و پویایی آن باشند. یکی از پیش‌نیازها برای ایجاد کسب و کارهای جدید، ثبات در قانون‌گذاری است. به عنوان نمونه در یک دوره زمانی مسابقات معاملات الگوریتمی توسط سازمان بورس به منظور تشویق الگوریتم‌های معاملاتی شکل گرفت، اما زمانی هم دستور برای محدودیت در معاملات الگوریتمی صادر شد.

هر چقدر معاملات الگوریتمی شکل انحصاری داشته باشند، تاثیرات منفی بیشتری به همراه خواهند داشت، درحالی‌که اگر در اختیار عموم قرار بگیرند، تبعات منفی آن در بازار کمتر خواهد بود.

در بازار ایران عدم وجود قوانین صریح و انحصار در اختیار گذاشتن اطلاعات در وب‌سرویس‌های TSETMCو کدال به افراد وجود دارد و رانت اطلاعاتی برای افرادی که به اطلاعات دسترسی دارند، ایجاد می‌کند.

انحصار به ارائه مجوز به شرکت‌های پردازشگر مالی باید شکسته شود. هرچقدر بازار توسط افراد بیشتری پردازش و الگوریتم‌ها به کار گرفته شوند، فضای رقابتی سالم‌تری هم شکل می‌گیرد.