نقش پررنگ مشاوران املاک در گرانی مسکن استان مرکزی

محسن خیرمند نهم دی ماه در جلسه آسیب شناسی علل گرانی مسکن گفت: بازار مسکن در ماه های گذشته وضعیت پرنوسانی را از نظر قیمت تجربه کرده است و در این بین مشاوران املاک نقش مهم و تاثیرگذاری دارند.  

وی گفت: متاسفانه بحث گرانی مسکن هنوز به خوبی آسیب شناسی نشده است. این معاونت به دنبال تعطیل کردن کسب و کار مشاورین املاک و سازندگان ملک نیست فقط می خواهیم اولا اجازه ندهیم بنگاه دار بر روی قیمت مسکن اثر بگذارد، ثانیا برای بنگاه دار ایجاد مسئولیت کنیم.

خیرمند در ادامه با بیان اینکه بیش از ۱۵۰۰ بنگاه فعال در استان وجود دارد، گفت: اکثر صاحبان جواز و پروانه کسب در بنگاه ها فعالیت ندارند و بنگاه ها توسط مباشرین اداره می شود، لذا باید تا اطلاع ثانوی فعالیت مباشرین ممنوع شود، چرا که جواز کسب براساس تخصص شخص برای وی صادر می شود.

وی گفت: وقتی در یک منطقه دولت قیمت املاک خود را بالا می برد این قیمت کف قیمت بازار در آن‌ منطقه خواهد شد که این امر خود منجر به افزایش قیمت مسکن در آن منطقه خواهد شد

خیرمند اظهار کرد: این معاونت درصدد آن است تا کارگروه تخصصی با حضور سازمان صمت، اتحادیه مشاوران املاک و اتاق اصناف تشکیل دهد و بررسی های لازم صورت گیرد تا بنگاه ها سطح بندی شوند و بر این اساس برای انجام معاملات هر بنگاه سقف تعیین شود.

جمشید زند رئیس اتاق اصناف استان نیز اظهار کرد: باید تعداد مشاورین املاک‌ کمتر شود تا نظارت بهتری بر روی آنها صورت گیرد. متاسفانه هر شخصی به راحتی می تواند وارد این کسب و کار شود و فیلتری برای آن گذاشته نشده است.

وی در ادامه گفت: برای صدور پروانه کسب مشاور املاک صرفا سواد خواندن و نوشته ملاک قرار گرفته است که باید اصلاح شود، همچنین نیاز است که بنگاه داران به صورت تخصصی آموزش داده شوند که در این خصوص دانشگاه علمی و کاربردی باید فعال تر عمل کند.