انگلیس به دنبال پیوستن به پیمان تجاری 12 تریلیون دلاری اقیانوس آرام

  انگلیس یک سال پس از جدایی از اتحادیه اروپا، اعلام کرد، در نظر دارد تا به یکی از بزرگ ترین توافق‌های تجارت آزاد جهان موسوم به توافق شراکت جامع و پیشروی پیمان تجاری اقیانوس آرام (CPTPP) ملحق شود.

این توافق شامل 11 کشور توسعه یافته و نوظهور در حاشیه اقیانوس آرام است.

دولت انگلیس امروز درخواست رسمی خود برای عضو شدن در این توافق خبر داد. لیز تراس، وزیر تجارت بین الملل انگلیس، فردا با وزرای ژاپن و نیوزیلند که عضو این معاهده هستند، در مورد تمایل انگلیس گفتگو خواهد کرد. در عین حال، قرار است مذاکرات رسمی امسال آغاز شود.

این پیمان تجاری بخشی از پیمان تجاری اقیانوس آرام (TPP) است که آمریکا آن را رها کرده است. اعضای CPTPP شامل استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور و ویتنام هستند که در مجموع حدود 13 درصد درآمد جهان را در اختیار دارند.

بر اساس آمار دولتی انگلیس، حجم مبادلات سالانه میان انگلیس و اعضای این گروه از سال 2016 تا 2020 هشت درصد رشد کرده و به 111 میلیارد پوند (152 میلیارد دلار) رسیده است.

لندن می گوید تولیدکنندگان داخلی شامل تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی بعلاوه صنعت خودرو از این توافق سود خواهند برد در عین حال، انگلیس مجبور نیست مانند قوانین عضویت در اتحادیه اروپا، کنترل قوانین، مرزها و پول خود را واگذار کند.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در این باره گفت: «یک سال پس از خروج از اتحادیه اروپا، ما به دنبال یک همکاری جدید هستیم که منافع اقتصادی بسیاری برای مردم انگلیس به ارمغان خواهد آورد.»

وی خاطرنشان کرد انگلیس نخستین کشوری خواهد بود که از زمان اجرایی شدن این توافق در سال 2018 به صورت رسمی به این توافق می پیوندد که «نشان دهنده هدف ما را برای انجام تجارت با بهترین شرایط با سایر شرکا در سراسر جهان است.»