دلیل افت تولید نفت در ایران| ضرورت توجه به زیرساختهای نفت در کشور
محمد علی صادقی ، کارشناس مسائل نفتی در گفت وگو با «افکارنیوز» با اشاره به احتمال افزایش فروش نفت ایران به کشورهای خریدار می گوید که احتمال دارد این روزها امکاناتی فراهم باشد و شاید به صورت سواپ بتوانیم کمی پاسخگوی تقاضای خرید باشیم.وی افزود: ازآنجاکه ما در بخش زیرساخت سرمایه گذاری نکرده ایم خود به خود افت تولید نسبت به سقف 2 میلیون و 200 هزار بشکه در روز را در بخش صادرات داشته ایم و این زمینه وجود دارد که نتوانیم در بخشی که تقاضا وجود دارد به صورت شفاف آن میزانی که مقدور است را صادر کنیم.
 
صادقی تصریح کرد: البته که اکنون صادرات عراق نیز محدود شده است. به نوعی که بازار تاحدودی کشش خود را از دست داده است. حال به نوعی برخی از مشتریان به سمت بازار ایران آمده اند.این کارشناس مسائل نفتی ادامه داد: ممکن است زمینه های همکاری یا گسترش صادرات با ایران را پیگیری و چراغ سبزی برای ارتباط با ایران در بازارهای غربی را نیز دنبال می کنند. اما به صورت شفاف و مشخص اعلام نشده است اما ظاهر قضایا به چنین امری منتهی خواهد شد.او در پاسخ به اینکه شرایط فعلی کشور می تواند بر فروش نفت ایران به واسطه فشار غربی ها داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: بعید است که شرایط فعلی به صورت حاد بر فروش نفت ایران تاثیرگذار باشد.
 
تحولات فعلی بیشتر یک موج است و زیربنایی نیست که احساس کنیم تغییرات ژئوپولیتیک یا زیربنایی اجتماعی خاصی رخ خواهد داد.صادقی گفت: شرایط فعلی بیشتر موجی است که ممکن است تقاضاهای صنفی و غیرمتعارف را در جنبه های مختلف تحت تاثیر قرار دهد. لذا جریانات این چنینی نه به انقلاب و نه به تغییر منتهی خواهند شد جز اینکه قشر رادیکالی با موج فعلی برخورد می کند اتفاق دیگری رخ نخواهد داد و زیربنا ندارد که بتواند تحولات اقتصادی را رقم بزند.تحلیلگر مسائل نفتی معتقد است که شاید اوضاع فعلی کشور کمی بر مذاکرات ایران با غرب تاثیر داشته باشد اما کسانی که عاقل هستند هیچ زمان به چنین مسائلی تن نمی دهند.
 
او در توضیح اینکه افزایش قیمت دلار چطور می تواند در مبحث نفتی موثر باشد؟ بیان کرد: ما همیشه ریال ایران را با دلار مقایسه می کنیم اما ازطرف دیگر نمی گوییم که ارزش ذاتی و جهانی دلار کاهش یافته است و علتش نیز همین قیاس ریال با دلار است و چون ما دلار را با ریال می سنجیم فکر می کنیم که ارزش دلار بالا رفته است اما در واقعیت اینطور نیست.

دلیل افت تولید نفت در ایران| ضرورت توجه به زیرساختهای نفت در کشور

 
صادقی افزود: درست است که افزایش نرخ دلار در ایران غیرمتعارف است اما اکنون خود رئیس سازمان برنامه بودجه گفته است که ما 2 هزار میلیارد تومان کمبود درآمدی برای پوشش هزینه هایمان داریم و این افزایش نرخ دلار می تواند بخشی از ماجرا را پوشش دهد.کارشناس مسائل نفتی ابراز کرد: اما متاسفانه زمانی که نرخ دلار بالا می رود ما به واسطه جوزدگی می رویم و دلار می خریم بلکه به 50 هزار تومان نرسد و این درحالی است که طرف مقابل با این افزایش نرخ، درحال تامین کسری خودش است و پول های رایج مملکت را به طرف خود سوق می دهد.او درانتها بیان می کند: اما بهتر است بدانیم که این ها بیشتر جوزدگی است و سناریوی مهمی نیست که برایش اثرات برنامه ای دیده شود یا کنش و واکنش اجتماعی داشته باشد. لذا دولت بیشتر از این شرایط استفاده می کند درقیاس با کسانی که دلار خرید و فروش می کنند.