سبد انرژی کشور باید متنوع شود

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت توزیع گاز و بررسی جلسه ستاد مدیریت بحران برای گاز با حضور  آقای نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، آقای سالاری نسب مدیر عملیات تامین و توزیع شرکت پخش فرآورده های نفتی، آقای نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس ، آقای جولایی مدیر راهبری شرکت گاز کشور و  آقای ملکی سخنگوی آتش نشانی  پرداخت. 

سوال: برای پنج استان که با بحران سرمای بیشتر مواجه هستند چه اقداماتی انجام  می شود ؟

نامی: امروز ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و دستورات زیادی اعمال شد. ما پنج استان  از جمله استان گلستان،مازندران،خراسان رضوی ، شمالی و جنوبی را داریم که با بحران سرما مواجه هستند. بقیه استان ها آمادگی خود را برای ارسال وسایل گرمایشی اعلام کرده اند.

 سازمان های مردم نهاد مدام برای کمک رسانی تماس می‌گیرند. سازمان هلال احمر کمک های خود را ارسال کرده است. ما چهار هزار و سیصد و دو نفر اسکان اضطراری داشتیم که بیشتر از عشایر بودند. 

سوال :چه اقداماتی برای سوخت جایگزین انجام شده است؟

سالاری نسب: ما هر سال آمادگی قطعی و این شرایط را داریم. ما به اندازه کافی نفت سفید آماده داشتیم و نفت سفید اکنون در استان ها توزیع شده است. ما گاز مایع را هم توزیع کردیم. اکنون شرکت ما آمادگی کامل برای توسعه پشتیبانی را دارد. 

 سوال: برای نانوایی ها چه اقداماتی انجام شده است؟

سالاری نسب: سوخت مایع و کپسول های گاز توزیع شد که اگر قطعی گاز پیش آمد از این ها بتوانند استفاده کنند. ما شب گذشته تا صبح توزیع نفت سفید و گاز مایع داشتیم. یک میلیون لیتر میزان تحویل گاز به صنایع افزایش پیدا کرده است.

 سوال: در حال حاضر وضعیت به چه صورت است و در مجلس چه اقداماتی انجام شده است؟

نخعی: ما در شرایط فعلی مدام شرایط را رصد می‌کنیم و با همکاران خودمان در ارتباط هستیم و در حال بررسی ابعاد مختلف شرایط هستیم. ما در برخی از مناطق شب گذشته با اُفت فشار و قطعی گاز مواجه شدیم و این مسئله مهمی است. در حال حاضر مشکل خاصی در آن مناطق وجود ندارد. ما با یک ناترازی در گاز مواجه هستیم. منابع عمده انرژی ما در جنوب کشور است اما مصارف عمدتا در شمال کشور است. 

 سوال: از آخرین گزارش آمار تولید مصرف بفرمایید؟

جولایی مدیر راهبری شرکت گاز کشور: خوشبختانه اکنون شبکه ما پایدار است اما در شبکه شمال و شمال شرق به دلیل بالا رفتن مصرف و کاهش دما فشار کمی پایین آمده است اما با اقداماتی که انجام شد اکنون قطعی وجود ندارد. ما بیشتر در جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی در حال تلاش هستیم که گاز را مدیریت کنیم تا قطعی نداشته باشیم ما در اینجا ها با کاهش فشار مواجه هستیم. وضعیت در شمال کشور بحرانی است. شهر ها را ما با توجه به نیاز گاز رسانی می کنیم. مدیریت داخل استان ها هم اهمیت دارد. 

 سوال: در حال حاضر کشور ما صادرات گاز دارد یا خیر؟

جولایی: بله ما صادرات گاز داریم اما شبکه گاز ها متفاوت است و اگر آن هم قطع شود ارتباطی به شبکه شمال نخواهد داشت و به گازرسانی کمکی نخواهد کرد. کم کردن درجه بخاری هم می تواند خیلی به ما کمک کند.

 سوال : نظر شما چیست ؟

نامی: ما چهار روز قبل به ستاد های بحران ها چگونگی مقابله با این بحران را صادر کردیم. در سال هزار و سیصد و پنجاه ما سال پر بارش داشتیم و در آن سال ما چهار هزار و صد و بیست و سه نفر کشته داشتیم از آن سال تا کنون چنین برودت هوایی تا به امسال نداشتیم . در بحران های گذشته مردم متحد و هماهنگ بودند و هموطنان آمادگی دارند. 

 سوال: برای تعطیلی ها چه اقداماتی انجام دادید ؟

سالاری نسب: ما ناچار بودیم که گاز صنایع کوچک و CNG را قطع کنیم. پیش‌بینی های لازم از یک ماه قبل انجام شده بود. وقتی شبکه پایدار شد گاز جایگاه ها دوباره وصل خواهد شد تا آن موقع ما با بنزین جبران خواهیم کرد.

سوال: نظر شما چیست؟

نخعی: دولت می‌تواند برای ظرفیت ها برنامه مناسبی داشته باشد‌. تمام دنیا به سمت ذخیره منابع گازی رفته است. متوسط ذخیره گاز در دنیا ده درصد است. متاسفانه در کشور ما به یک و نیم درصد رسیده ایم. ما باید سبد انرژی کشور را متنوع کنیم و به بحث تجدید پذیر ها بپردازیم. 

سوال : آخرین وضعیت امداد رسانی از طریق آتش نشانی را توضیح می فرمایید؟

ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: اگر قرار است هموطنان از وسایل گرمایشی استفاده کنند حتما باید مسیر مناسب برای خروج آلاینده ها را در نظر گیرند‌‌. بستن در و پنجره به منظور بستن راه های خروجی گاز مونوکسید نیست.