بازار مسکن زیر سایه دلار؛ وضعیت مسکن در سال ۱۴۰۳

داوود بیگی‌نژاد درباره وضعیت بازار مسکن در سال آینده اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ قیمت مسکن قیمت بر مدار تعادل حرکت کرد، البته در بهمن ماه قیمت‌ها دچار نوسانات جزیی شد.

وی با بیان این‌که امسال، سال خوبی برای مشاوران املاک نبود، افزود: رکود حاکم بر بازار مسکن، درآمد مشاوران املاک را تحت تاثیر قرار داد و آنها نتوانستند درآمد خوبی حتی در حد و اندازه گذراندن زندگی داشته باشند.

وی با بیان این‌که در تهران حدود ۱۵ هزار مشاور املاک دارای مجوز داریم، یادآور شد: به دلیل رکود تعدادی از مشاوران املاک از این شغل خارج شده‌اند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که میانگین درآمد مشاوران چقدر است، ‌گفت: به‌طور میانگین یک مشاور در ماه مانند کارمندان یعنی حدود ۱۵ میلیون درآمد داشتند. البته در برخی مناطق درآمدها بعضاً بیشتر از این رقم است.

بیگی‌نژاد در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: بازار مسکن از سایر بازارهای اقتصادی تاثیر می‌پذیرد؛ چنانچه بازارهایی مانند ارز و طلا در آرامش باشند، بخش مسکن نیز از همین روند تبعیت کرده و شاهد نوسان قیمت نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: بازار مسکن بیشترین تاثیرگذاری را از دلار می‌گیرد.

عین قیمت مسکن یک فرایند پیچیده است که تحت تأثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرد. فرهنگ و سطح تقاضا و تأمین موقعیت مکانی، اقتصاد کلان و دیگر عوامل اقتصادی، ابعاد اجتماعی و فرهنگی، تحولات سیاسی، میزان توسعه و سرمایه‌گذاری در یک منطقه، همه از عواملی هستند که در تعیین قیمت مسکن نقش دارند. همچنین معیارهایی مانند انتظارات بازار، نرخ سود و نرخ تورم نیز بر تعیین قیمت مسکن تأثیرگذارند. به طور کلی، تعیین قیمت مسکن یک فرایند تعاملی است که در آن عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کنار یکدیگر تعیین‌کننده قیمت نهایی مسکن هستند.

محله پیروزی در شرق تهران و در منطقه ۱۳ و ۱۴ واقع شده و از شرق به میدان کلاهدوز و از غرب به میدان شهدا (میدان ژاله) متصل شده و با محله‌های ‌نیرو هوایی، کوی زینیبه، پرستار، حافظیه، دهقان مجاورت دارد.

بازار مسکن زیر سایه دلار؛ وضعیت مسکن در سال 1403

یک واسطه‌گر ملکی در محله پیروزی می‌گوید: در ماه گذشته بازار مسکن محله پیروزی رفته رفته در حال خروج از وضعیت رکود بود اما هم‌اکنون مجدد شاهد افت تعداد خریداران و فروشندگان هستیم.

به گفته وی، تعداد فایل‌های مناسب کاهش یافته است و یکی از دلایلی که تعداد معاملات کاهش یافته است، کاهش واحدهای فروشی با امکانات و قیمت مناسب است؛ چراکه واحدهای با کیفیت بالا به سرعت به فروش می‌روند.

به گفته این مشاور ملکی، هم‌اکنون متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در این محله حدود ۸۰ میلیون تومان است که البته این رقم بسته به قرارگیری ملک در مناطق مختلف محله پیروزی متغیر است؛ برخی نقاط کمتر و برخی بیشتر از این مقدار به فروش می‌رسد.