قیمت نفت به کمترین رقم در ۱۱ سال گذشته رسید

به دنبال افزایش نگرانی ها از فزونی عرضه در بازار، قیمت نفت برنت روز دوشنبه به ارقامی رسید که آخرین بار در سال 2004 ثبت شده بود و به پایین تر از ارقام ثبت شده در جریان بحران مالی سال 2008 سقوط کرد.

تولید جهانی نفت همچنان در نزدیکی بالاترین رقم های ثبت شده قرار دارد و این در حالی است که عرضه نفت بیشتری از جانب ایران و آمریکا در راه است. بازارهای نفت همچنین پس از تصمیم هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره و پدیدار شدن نشانه هایی از افزایش ذخایر نفت آمریکا همزمان با افزایش تعداد سکوهای حفاری نفت تحت فشار قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت روز دوشنبه تقریبا 2 درصد کاهش یافت و به 36 دلار و 17 سنت رسید که پایین ترین رقم از سال 2004 تاکنون بود. این رقم همچنین پایین تر از رقم 36 دلار و 20 سنت بود که در روز قبل از کریسمس 2008 به ثبت رسیده بود. قیمت نفت برنت همچنان 46 سنت پیین تر از قیمت نهایی جلسه گذشته است.

قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز 24 سنت کاهش داشت و به 34 دلار و 49 سنت رسید.

هر دو شاخص نفتی از اواسط سال 2014 تاکنون، بیش از دو سوم کاهش قیمت را پشت سر گذاشته اند.

تحلیلگران گفتند، افزایش غیرمنتظره تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا و تقویت ارزش دلار پس از افزایش نرخ بهره در هفته گذشته که موجب شده نفت برای خریدارانی که از سایر ارزها استفاده می کنند گرانتر شود، همگی بر قیمت نفت موثر بوده اند.

بانک ای ان زد در یادداشتی نوشت: «افزایش تعداد سکوهای حفاری با وجود قیمت های پایین نفت نشان می دهد که تولید کنندگان متعهد به حفظ سطح بالای تولید هستند. آمارهای تولید نشان از رشد ذخایر نفت خام آمریکا و رسیدن آن به 491 میلیون بشکه دارد که بیشترین رقم برای این موقع از سال از 1930 تاکنون است.»