تصمیم ابوظبی فقط یک ژست سیاسی است/ اقتصاد امارات چقدر تحت‌تاثیر رابطه اقتصادی با ایران است؟

گروه اقتصادی-مسعود دانشمند در گفت‌وگو با «افکارخبر» اظهار داشت: در مورد امارات تصمیمی که ابوظبی گرفته، خیلی اثرگذار روی بخش بازرگانی و تجارت میان ایران و دوبی نیست.

 

وی افزود: این بیشتر یک ژست سیاسی است و فقط موضوع را همین‌قدر بدانید و بیشتر از این نیست، زیرا در حد سفیر باشد یا کاردار، تاثیری در روابط بازرگانی ندارد.

 

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات تصریح کرد: به دلیل این‌که روابط بازرگانی در مسیر خود کار می‌کند و از طرف دیگر، مسایل بازرگانی عمدتا با دوبی است.

دانشمند متذکر شد: ابوظبی که به عنوان پایتخت است و تصمیمات سیاسی را برای دولت امارات می‌گیرد، تصمیم دوبی به عنوان شریک بازرگانی ایران نیست.

وی عنوان کرد: من تصور نمی‌کنم این تصمیم تاثیری در روابط بازرگانی دو کشور بگذارد؛ مگر این‌که تصمیم ویژه‌ای در این زمینه گرفته شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات ادامه داد: روابط بازرگانی دو کشور نزدیک به 30 میلیارد دلار است و این‌که 30 میلیارد دلار را بخواهند از جای دیگری تامین کنند، کار بسیاری سختی در این شرایط خواهد بود.

دانشمند اظهار داشت: همچنین نزدیک به 80 هزار شرکت ایرانی رسمی و غیررسمی در دوبی در حال فعالیت است و هر گونه تصمیم در زمینه روابط تجاری، روی نهادهای مالی و بانکی امارات اثر می‌گذارد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات خاطرنشان کرد: در مجموع دولت امارات وزن رابطه اقتصادی و تجاری با ایران را می‌داند و این وزن اگر بخواهد سبک شود یا از دست برود، جایگزین برای آن به همین سادگی‌ها نیست و به همین سرعت اتفاق نمی‌افتد.