متوسط دریافتی 4 گروه شاغل در سال 95

با تصویب افزایش ۱۴ درصدی حداقل دستمزد مشمولان قانون کار در سال جاری متوسط دریافتی میلیون ها شاغل نسبت به سال گذشته افزایش یافت است؛ هر چند افزایش های سال جاری، یکی از کمترین افزایش ها در سال های اخیر محسوب می شود اما در نهایت تفاوت هایی را در فیش های حقوقی ایجاد می کند.

 

با این وجود، یک کسری چندین ساله بین وضعیت افزایش هزینه های زندگی و دریافتی بیشتر مشمولان قانون کار وجود دارد و این مسئله باعث شده تا برخی از شاغلان در تنظیم دخل و خرج خود دچار مشکل باشند. در عین حال، کشور با ۲.۷ میلیون نفر بیکاری مطلق و به روایت هایی ۵ میلیون فرد فاقد شغل که درصد قابل توجهی از آن را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند مواجه است که ممکن است حاضر باشند با ارقام پایین دریافتی شاغلان نیز بسازند ولی دوره بیکاری آنها به پایان برسد.

 

بررسی ها نشان می دهد که در سال جاری با توجه به افزایش اندک اعمال شده در حقوق و دستمزد نیروی کار، متوسط دریافتی قریب به اتفاق شاغلان رقمی بین یک میلیون تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. بنابراین این ارقام می تواند به نوعی ارزش یک صندلی شغلی در سال ۹۵ نیز تلقی شود که اگر فردی بتواند به آن دسترسی داشته باشد، می تواند ماهیانه حقوق و مزایا دریافت نماید.

 

حقوق برخی شاید ۸۱۲ هزار تومان هم نباشد!

 

طبق شرایط موجود در بازار کار ایران، دریافتی برخی افراد مشمول قانون کار و حداقل بگیران در سال جاری ۸۱۲ هزار تومان خواهد بود که با احتساب سایر مزایا مانند بن نقدی ۱۱۰ هزار تومانی، حق مسکن ۲۰ هزارتومانی که قرار است ۴۰ هزار تومان شود و پایه سنواتی روزانه این رقم می تواند تا یک میلیون تومان نیز افزایش یابد. البته ممکن است برخی افراد همین میزان مزایای حداقلی مانند حق بن نقدی و یا حق مسکن و مانند آن را نیز دریافت نکنند و بابت هزینه بیمه نیز ماهیانه رقمی بپردازند و حتی ۸۱۲ هزار تومان هم دریافتی نداشته باشند.

 

در مورد افرادی که می توانند دریافتی بالاتری داشته باشند این رقم می تواند تا یک میلیون و ۵۳ هزار تومان در ماه افزایش یابد و در نهایت اگر فرض شود فرد شاغلی دارای دو فرزند است و مزایای جانبی شغل نیز به وی پرداخت می شود، بدون اضافه کاری و پاداش احتمالی، دریافتی ماهیانه وی رقم یک میلیون و ۱۲۴ هزار تومان خواهد بود.

 

بر پایه این گزارش، افراد دارای شغل در سال ۹۵ بابت اشغال یک صندلی شغلی دستکم می توانند ۱۱ میلیون و ۶۶۵ هزار تومان دریافتی سالیانه داشته باشند که با احتساب یک میلیون و ۶۲۴ هزار تومان عیدی پایان سال، مجموع دریافتی می تواند به ۱۳ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان برسد که اگر افزایش حق مسکن از ۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان تصویب شود، به این رقم ۲۴۰ هزار تومان دیگر هم افزوده می شود.

 

شکاف عمیق حقوق و مزایا و هزینه‌ها

 

علاوه بر این، افرادی که حق اولاد نیز دریافت می کنند با حداقل حقوق ها در سال ۹۵ مجموعا ۱۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان حقوق و مزایا خواهند داشت که با احتساب یک میلیون و ۶۲۴ هزار تومان این رقم نهایتا ۱۴ میلیون و ۲۶۴ هزار تومان خواهد شد که البته در برخی موارد به این ارقام مالیات و سایر کسورات قانونی مانند حق بیمه نیز تعلق گرفته و ارقام کمتر نیز خواهد شد.

 

برای افرادی که دو فرزند دارند هم دریافتی اندکی بیشتر خواهد بود به نحوی که رقم دریافتی سالیانه این افراد ۱۳ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان می شود که با عیدی یک میلیون و ۶۲۴ هزار تومانی، نهایتا ۱۵ میلیون و ۱۱۹ هزار تومان برای شاغلان حداقل بگیر دارای دو فرزند حقوق و مزایا پرداخت می شود که این ارقام بدون احتمال دریافت اضافه کار و مانند آن و همچنین بدون در نظر گرفتن کسر حق بیمه و مالیات است.

 

کارشناسان بازار کار می گویند متوسط دریافتی امسال مشمولان قانون کار رقمی بین یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود که البته این ارقام در حال حاضر، نصف ارقام ماهیانه مورد نیاز زندگی در کلانشهرهایی مانند تهران است. با این وجود، با این ارقام دریافتی افراد در سال جاری بین ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۲۱ میلیون تومان در نوسان است.