توافق نفتی اوپک باعث افزایش بهای نفت شد

 به دنبال کاهش ارزش دلار آمریکا و موفقیت آمیز بودن توافق اوپک در خصوص کاهش سطح تولید، بهای نفت با افزایش همراه بود. این درحالیست که افزایش فعالیت های حفاری آمریکا بهای نفت را تحت فشار قرار داده است.

 

بر این اساس، بهای نفت خام برنت با 30 سنت افزایش به 55 دلار و 53 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) نیز با 27 سنت افزایش، 53 دلار و 2 سنت در هر بشکه معامله شد.

 

وجود نگرانی هایی درباره موضع دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا در خصوص تجارت، دلار را در برابر سایر ارزهای معتبر به پایین ترین سطح در 7 هفته گذشته رساند. این کاهش ارزش دلار باعث شد کشورهای دیگر بتوانند کالاهای وارداتی را با قیمت پایین ترین خریداری کنند.

 

وزرای کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست روز یکشنبه در وین اعلام کردند تاکنون 1.5 میلیون بشکه نفت از مجموع 1.8 میلیون بشکه ای که توافق شده بود، از سطح بازار کاسته شده است.

 

این درحالیست که شرکت نفت و گاز آمریکایی "بیکر هیوز" روز جمعه اعلام کرد شرکت های انرژی آمریکا در هفته گذشته بیشترین تعداد سکوهای حفاری را در طی 4 سال گذشته به سکوهای خود افزوده اند.

 

کاهش ارزش دلار بهای طلا را نیز افزایش داد. وجود نگرانی ها در خصوص سیاست های اقتصادی دونالد ترامپ و کاهش ارزش دلار، بهای طلا را به بالاترین سطح در 2 ماه گذشته رساند. بر این اساس، بهای هر اونس طلای آمریکا با 0.9 درصد افزایش به 1215.6 دلار رسید.