سهم بیکاران از بودجه ۹۶ دولت چقدر است؟

در لایحه پیشنهادی دولت حسن روحانی برای بودجه 96 ، مجموه اعتبارات هزینه ای اشتغالزایی دستگاه های اجرایی برابر 940 میلیارد تومان است که نسبت به اعتبارات هزینه ای کل لایحه بودجه 1396 در حدود 0.4 درصد است.

همچنین مجموع اعتبارات امور، فصول و برنامه لایحه بودجه 96 در سه فصل اصلاح روابط بازار کار، آموزش فنی و حرفه ای و حمایت از اشتغال به طور سرجمع 5750 میلیارد  تومان می باشد.

پیشنهاد اعتبار 6700 میلیارد تومانی برای اشتغالزایی در سال 96 از سوی دولت در حالی است که آمار رسمی بیکاران در حال حاضر حدود 3.5 میلیون نفر است، هر چند آمارهای غیر رسمی از بیکاری بیش از 5 میلیون نفر حکایت دارد. در عین حال با احتساب افراد آماده به کار که طی سال آینده وارد بازار کار خواهند شد، دولت باید حداقل برای اشتغال 6 میلیون نفر برنامه داشته باشد.

با این وجود، بودجه 6700 میلیارد تومانی برای اشتغال 6 میلیون نفر یعنی اینکه دولت برای اشتغال هر بیکار اندکی بیش از یک میلیون تومان کنار گذاشته است. این در حالی است که بودجه لازم برای اشتغال هر نفر بسته به نوع شغل از 20 میلیون تا 80 میلیون تومان در نوسان است. به عبارت دیگر با این بودجه حداکثر بتوان برای 335 هزار نفر شغل ایجاد کرد و نه بیشتر.