ترامپ چهره بی رتوش آمریکا

گروه اقتصادی- اولین اقدام، دستور هفته گذشته رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر جلوگیری از ورود افراد دارای ویزای آمریکا از 7 کشور بود. این دستور اگرچه از سوی قاضی یک دادگاه فدرال در ایالت واشنگتن آمریکا متوقف شد. قاضی فدرال جیمز روبارت، یک قاضی که در دولت جورج بوش منصوب شده، حکم داده است که دستور اجرایی رئیس‌جمهوری برای منع ورود شهروندان هفت کشور موقتا متوقف شود. باب فرگوسن، دادستان کل ایالت واشنگتن، گفته است: این حکم هم اینک دستور اجرایی رئیس‌جمهوری را متوقف می‌کند.

به گزارش افکارنیوز، اما نکته‌ای که در میان همه تهدیدهای دونالد ترامپ و مواضع آن نسبت به ایران مطرح است، این است که آیا این مواضع پرخاشگرایانه ترامپ یک رجزخواهی است یا یک سیاست؟ و بهترین روش و تاکتیک رویارویی با ترامپ و تیم او چیست؟

در این خصوص، شریف نظام مافی، رییس اتاق مشترک ایران و سوئیس می‌گوید: «در همان روزهای اول ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، صدور ویزا برای اتباع ایران و ۶ کشور دیگر تعلیق شد. این سند صدور هرگونه ویزا برای شهروندان ایران و شش کشور دیگر را به مدت  90 روز تعلیق کرده است. البته حالا ماجرا عوض‌شده است. یک قاضی فدرال در شهر سیاتل آمریکا دستور اجرایی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر منع صدور روادید برای اتباع هفت‌کشور اسلامی را به‌طور موقت در سراسر امریکا متوقف کرد.»

وی عنوان می‌کند: «بعد از این ماجرا کاخ سفید بیانیه‌ای منتشر کرد که حکم قاضی فدرال سیاتل توهین‌آمیز بوده است و وزارت دادگستری این کشور قصد دارد فورا توقف این حکم را درخواست کند. دیروز هم وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه 13 فرد و 12 نهاد مرتبط با ایران اعلام کرد.»

رییس اتاق مشترک ایران و سوئیس تصریح می‌کند: «از روزی که ترامپ رسما ریاست‌جمهوری آمریکا را در دست گرفت اتفاقاتی پشت سر هم افتاد که البته به نظر من باتوجه به رفتارها و خصوصیات او بدتر خواهد شد و ادامه پیدا می‌کند.»

مافی معتقد است: «با دولت جدید امریکا مشکلات و چالش‌های بسیاری خواهیم اشت و دلیلش این است که به جز نگاه بسیار افراطی خود ترامپ افرادی که اطراف او حضور دارند، ازجمله «مایکل فلین» مدیر پیشین اداره اطلاعات وزارت دفاع که الان مسئولیت پرونده ایران در شورای امنیت ملی آمریکا را برعهده‌گرفته است و چند نفر دیگر، همگی آدم‌هایی به شدت افراطی هستند که نگاه ضد ایرانی دارند. بنابراین با این تفاسیر به اعتقاد من مشکلات ما در رابطه با آمریکا از دوران تحریم هم بیشتر و بدتر خواهد شد.»

وی می‌گوید: «شاید در این میان اتحادیه اروپا می‌توانست کمک بکند، اما مشکل این‌جا است که اتحادیه اروپا هم در حال تضعیف شدن است. انگلستان که سال گذشته با همه‌پرسی و برگزیت از اتحادیه اروپا خارج شد و الان هم در حال تدارک اقدامات لازم برای این خروج است. فرانسه هم امسال انتخابات در پیش دارد که انتظار می‌رود خانم مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه پیروز کارزار باشد که به‌این‌ترتیب دولت افراطی دیگر در اروپا حاکم خواهد شد. به‌این‌ترتیب از یک‌طرف اروپا ضعیف می‌شود و در درون خود مشکلات زیادی دارد و از طرف دیگر امریکا افراطی می‌شود.»


طاهره رضوی