وزارت صنعت خود را درگیر تسهیلات‌دهی به بنگاه‌ها نکند

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با افکارنیوز درباره تسهیلات 16هزار میلیارد تومانی که قرار بود به صنایع کوچک پرداخت شود، اظهار داشت: همه این تسهیلات به بنگاه‌های صنعتی داده نشده و بخشی به بخش‌هایی همچون کشاورزی داده شده است.

وی افزود: بخشی از این‌وام‌ها نیز به منظور پرداخت وام‌های معوق مورد استفاده قرار گرفته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد بخش کوچکی از تسهیلات نام برده برای بنگاه‌های متوقف شده داده شده است.

حسینی متذکر شد: هدف اصلی این تسهیلات بنگاه‌هایی بود که بازارشان را در اختیار دارند، اما به علت کمبود نقدینگی یا تولید ندارند یا تولیدات آنها کاهش یافته است، بنابراین با توجه به شرایط موجود فکر نمی‌کنم تسهیلات تخصیص یافته تاثیر چندانی در شرایط این بنگاه‌ها داشته باشد.

وی عنوان کرد: قاعدتا وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت تامین مالی نیست که بخواهد در این عرصه وارد شود. این موضوع وظیفه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه دیگری دارد و نباید خود را درگیر تسهیلات‌دهی به بنگاه‌ها بکند. طبیعی است که عواقب آن نیز گریبان‌گیر این وزارتخانه خواهد شد.

حسینی خاطرنشان کرد: آنچه در خصوص این وام‌ها مشاهده می‌شود، به نظر نمی‌رسد میزان تخصیص داده شده درست باشد.

وی تصریح کرد: برای خروج از رکود باید حتما اقداماتی انجام شود و هر کاری از دستمان برآید، دریغ نکنیم. به عنوان مثال، تسهیلات‌دهی سال گذشته به صنعت خودرو موجب خروج از رکود این صنعت شد.

طاهره رضوی