انتقاد از قیمت واحد گاز و برق در سراسر کشور

شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در ششمین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین نگه داشت انرژی اظهار داشت: قیمت واحد گاز و برق در سراسر کشور عمل سفیهانه‌ای است، اصل این کار توسط شخصی به نام جکسون قبل از انقلاب طی ریزی شد، این اتفاق در خصوص بنزین رخ داد، به طوری که در نظر گرفته شد تا قیمت بنزین در تهران، شیراز و آبادان به یک میزان باشد و هزینه حمل و نقل بنزین از آبادان به تهران و سایر شهر‌ها حذف شود، این کار درست نیست و باید هزینه حمل و نقل و انجام سایر امورات در انتقال هر نوع انرژی چه در داخل و چه در خارج کشور برآورد و اعمال شود.

وی ادامه داد: در سایر کشور‌ها همینطور است به گونه‌ای که در انجام پروژه‌های خطوط لوله انتقال انرژی هر کشوری سهم حق العبوری خود را دریافت می‌کند، علاوه بر این مسیرهای در نظر گرفته شده برای این خطوط انتقالی باید عقلانی باشد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه شبکه برق ایران به لحاظ پایداری مطمئین‌ترین شبکه منطقه است، افزود: کشور آماده است تا از سوریه تا منتهای الیه شبه جزیره عرب ۴۰ هزار مگاوات مبادله انرژی داشته باشد.

اردکانی تاکید کرد: چرخه انرژی و مبادلات آن مهمترین وسیله توسعه روابط اقتصادی منطقه‌ای و امنیت ملی است، از این طریق می‌توان ضریب امنیت ملی را افزایش داد تا ژاژخواهان علیه امنیت ملی که برخی از آن‌ها اسامی ایرانی دارند از ادامه راه منصرف شوند.

وی با بیان اینکه ۱۴ همسایه بلافصل و ۶ همسایه دیگری که ارتباط کوچکی با ایران دارند یکی از باارزشترین نعمت‌های ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی است افزود: مبادله انرژی فصلی یکی از بهترین راه حل هایی است که می‌تواند ارزش مکان ایران را نشان دهد علاوه بر این با تجمیع سرمایه از این طریق و اعمال آن در رشته‌های مختلف و انرژی امکان اشتغال فراهم خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ادامه داد: ایران به لحاظ قرارگیری در سرپل مبادله انرژی با همسایگان خود می‌تواند منطقه ویژه مبادله انرژی را آماده کند که البته طرح آن آماده شده، ولی از سرعت اجرای لازم برخوردار نیست.

اردکانی تصریح کرد: برای مبادله انرژی ایران به لحاظ زیرساختی نیز کاملا آماده است چرا که شبکه‌های برق، گاز فرآورده و نفت خام دو تا دور کشور به طور کامل وجود دارد تن‌ها باید سیستم‌ها را آبتیمال کنیم.

وی درباره مزیت‌های ایران درباره انتقال انرژی گفت: مهیا بودن شبکه داخلی انرژی، تفاوت اقلیمی شمال و جنوب کشور و تفاوت اقلیمی همسایگان کشور که می‌توانیم از این فرصت و تفاوت پیک مصرف انرژی استفاده و آن را تعمیم دهیم و اختلاف افق از دیگر مزایای ایران به لحاظ وجود تمامی بستر‌ها برای انتقال انرژی است.

اردکانی در پایان گفت: باید حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های نصب شده انرژی در کشور داشته باشیم و جایگاه ژئوپلتیک کشور را در این زمینه به سرمایه تبدیل کنیم.