نوروز با طعم شرمندگی

گروه اقتصادی – بانک مرکزی اعلام کرد؛ نرخ 4 گروه تخم‌مرغ، میوه‌های تازه، گوشت‌قرمز، چای در هفته منتهی به 20 اسفند افزایش یافته و در 4 گروه حبوب، سبزی‌های تازه، گوشت مرغ شاهد کاهش بوده ایم و نرخ گروه لبنیات، برنج، قند و شکر و روغن نباتی نیز ثبات داشته است.

به گزارش افکارنیوز، در این مدت، قیمت تخم مرغ معادل 3.4 درصد افزایش یافت و شانه ای 11 هزار 900 تومان تا 13 هزار و 500 تومان به دست مصرف کننده رسید.

همچنین در میوه فروشی های سطح شهر، بهای سیب قرمز معادل 2.8 درصد، سیب زرد 2.1 درصد، موز 12.6 درصد و کیوی 2.5 درصد و در گروه سبزی‌های تازه نیز قیمت  خیار معادل 1.7 درصد، بادنجان و کدو سبز هریک 1.4 درصد و لوبیا سبز 5.5 درصد افزایش داشته است.

در این هفته نیز قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی معادل 0.6 درصد افزایش داشته اما  قیمت برنج ایرانی درجه یک 0.1 درصد کاهش داشته و قیمت برنج ایرانی درجه 2 ثابت بوده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت گوشت گوسفند معادل 0.2 درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 0.3 درصد افزایش داشته است.

همچنین قیمت قند معادل 0.1 درصد و چای خارجی 0.4 درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، قیمت گروه لبنیات در یکسال منتهی به هفته مورد گزارش (یکسال اخیر) 7.6 درصد، تخم مرغ  33.7 درصد، برنج 31.5 درصد، حبوب 19.6 درصد، میوه های تازه 36.1 درصد، سبزی‌های تازه 31.2 درصد، گوشت قرمز 7.8 درصد، گوشت مرغ 16.4 درصد، قند و شکر 24.1 درصد، چای 14.9 درصد و روغن نباتی 8.4 درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که معمولا در آستانه نوروز میزان مصرف انواع مواد غذایی و کالاهای مصرفی افزایش می یابد و مسوولان معمولا از اواسط زمستان در مصاحبه های مختلف تاکید می کنند که نسبت به ذخیره سازی این کالاها اقدام کرده و مانع از هرگونه بالا رفتن قیمت ها خواهند شد اما واقعیت خلاف این ادعاها را ثابت می کند زیرا قیمت ها بالا می رود و شهروندان مجبورند با درآمدهای ناچیز در مقابل هزینه های بالا نسبت به خرید مایحتاج شب عید اقدام کنند و در بسیاری از موارد شرمنده خانواده می شوند زیرا قادر به فراهم کردن خواسته های آنها در اسفند پر هزینه نبوده و خرج و برج با هم همخوانی ندارد.

اکنون چند روز بیشتر به فرارسیدن نوروز باقی نمانده و این بار معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی نسبت به کاهش قیمت گوشت تا 30 هزار تومان وعده داده که امید است برخلاف وعده های گذشته این بار شاهد عرضه گسترده گوشت به قیمت ارزان تر باشیم تا حداقل سفره ایرانیان در عید رنگین باشد.

  مهرنوش حیدری